نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرادی تمدن, تهمینهfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, فخرالدینfa_IR
dc.contributor.authorمحمدفام, ایرجfa_IR
dc.contributor.authorکلات پور, امیدfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T14:06:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T14:06:29Z
dc.date.available1400-02-17T14:06:29Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T14:06:29Z
dc.date.issued2020-12-01en_US
dc.date.issued1399-09-11fa_IR
dc.identifier.citationمرادی تمدن, تهمینه, قاسمی, فخرالدین, محمدفام, ایرج, کلات پور, امید. (1399). شناسایی و ارزیابی خطای انسانی در فرآیند عملیاتی‌سازی انواع خودروهای آتش‌نشانی. مجله ارگونومی, 8(4), 7-7.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-743-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/798476
dc.description.abstractزمینه و هدف: آتش‌نشانی حرفه‌ای دشوار و خطرناک است. این شغل نیازمند تصمیم‌گیری و سرعت عمل در شرایط اضطراری می‌باشد. چنین شرایطی، احتمال بروز خطاهای انسانی را افزایش می‌دهد. عملیات راه‌اندازی خودروهای آتش‌نشانی به‌عنوان اولین مرحله اجرایی پاسخ اضطراری، فعالیتی با حساسیت بالایی به شمار می‌ آید. هدف از این مطالعه، شناسایی و ارزیابی ریسک خطاهای انسانی اپراتورهای خودروهای آتش‌نشانی حین فرآیند عملیاتی‌سازی این خودروها می‌باشد. روش کار: این مطالعه به‌ صورت توصیفی و مقطعی در سال 1398 انجام گرفت. وظایف مربوط به عملیاتی کردن خودروهای آتش‌نشانی صنعتی با روش تجزیه‌وتحلیل سلسله مراتبی تحلیل شد. سپس، خطاهای انسانی عملیات راه‌اندازی خودروهای آتش‌نشانی با استفاده از رویکرد سیستماتیک پیش‌بینی و کاهش خطای انسانی (SHERPA) شناسایی و تجزیه‌وتحلیل شدند. درنهایت راهکارهای کنترلی مناسب برای کاهش ریسک خطاها ارائه گردید. یافته‌ها: درمجموع 480 خطا برای 130 وظیفه تحت مطالعه، مورد شناسایی قرار گرفت که 58/49 درصد خطاها از نوع عملکردی، 17/39 درصد از نوع بازبینی، 42/10 درصد از نوع ارتباطی، 83/0 درصد از نوع انتخابی بود و خطایی از نوع بازیابی مشاهده نشد. با توجه به نتایج ارزیابی ریسک انجام‌شده، در 33/8 درصد سطح ریسک غیرقابل‌قبول، 17/24 درصد نامطلوب، 33/48 درصد قابل‌قبول ولی نیاز به تجدیدنظر و 17/19 درصد قابل‌قبول بدون نیاز به تجدیدنظر قرار داشتند. نتیجه‌گیری: فرآیند عملیاتی‌سازی خودروهای آتش‌نشانی می‌ تواند با خطاهای انسانی همراه باشد و از عملیات موفق آتش‌نشانی جلوگیری نمایند، به همین دلیل می‌بایست با استفاده از روش‌های مناسب، این خطاها شناسایی و کنترل شوند.fa_IR
dc.format.extent630
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.subjectکلمات کلیدی: خطای انسانیfa_IR
dc.subjectHTA آنالیز سلسله مراتبی وظایف (HTA)fa_IR
dc.subjectرویکرد سیستماتیک پیش‌بینی و کاهش خطای انسانی (SHERPA)fa_IR
dc.subjectSHERPAfa_IR
dc.subjectخودروهای آتش‌نشانیfa_IR
dc.subjectشرایط اضطراریfa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleشناسایی و ارزیابی خطای انسانی در فرآیند عملیاتی‌سازی انواع خودروهای آتش‌نشانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، قطب علمی آموزشی بهداشت حرفه ای کشور، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue4
dc.citation.spage7
dc.citation.epage7


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد