• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ارگونومی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله ارگونومی
    • دوره 8, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی و ارزیابی خطای انسانی در فرآیند عملیاتی‌سازی انواع خودروهای آتش‌نشانی

    (ندگان)پدیدآور
    مرادی تمدن, تهمینهقاسمی, فخرالدینمحمدفام, ایرجکلات پور, امید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    630.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: آتش‌نشانی حرفه‌ای دشوار و خطرناک است. این شغل نیازمند تصمیم‌گیری و سرعت عمل در شرایط اضطراری می‌باشد. چنین شرایطی، احتمال بروز خطاهای انسانی را افزایش می‌دهد. عملیات راه‌اندازی خودروهای آتش‌نشانی به‌عنوان اولین مرحله اجرایی پاسخ اضطراری، فعالیتی با حساسیت بالایی به شمار می‌ آید. هدف از این مطالعه، شناسایی و ارزیابی ریسک خطاهای انسانی اپراتورهای خودروهای آتش‌نشانی حین فرآیند عملیاتی‌سازی این خودروها می‌باشد. روش کار: این مطالعه به‌ صورت توصیفی و مقطعی در سال 1398 انجام گرفت. وظایف مربوط به عملیاتی کردن خودروهای آتش‌نشانی صنعتی با روش تجزیه‌وتحلیل سلسله مراتبی تحلیل شد. سپس، خطاهای انسانی عملیات راه‌اندازی خودروهای آتش‌نشانی با استفاده از رویکرد سیستماتیک پیش‌بینی و کاهش خطای انسانی (SHERPA) شناسایی و تجزیه‌وتحلیل شدند. درنهایت راهکارهای کنترلی مناسب برای کاهش ریسک خطاها ارائه گردید. یافته‌ها: درمجموع 480 خطا برای 130 وظیفه تحت مطالعه، مورد شناسایی قرار گرفت که 58/49 درصد خطاها از نوع عملکردی، 17/39 درصد از نوع بازبینی، 42/10 درصد از نوع ارتباطی، 83/0 درصد از نوع انتخابی بود و خطایی از نوع بازیابی مشاهده نشد. با توجه به نتایج ارزیابی ریسک انجام‌شده، در 33/8 درصد سطح ریسک غیرقابل‌قبول، 17/24 درصد نامطلوب، 33/48 درصد قابل‌قبول ولی نیاز به تجدیدنظر و 17/19 درصد قابل‌قبول بدون نیاز به تجدیدنظر قرار داشتند. نتیجه‌گیری: فرآیند عملیاتی‌سازی خودروهای آتش‌نشانی می‌ تواند با خطاهای انسانی همراه باشد و از عملیات موفق آتش‌نشانی جلوگیری نمایند، به همین دلیل می‌بایست با استفاده از روش‌های مناسب، این خطاها شناسایی و کنترل شوند.
    کلید واژگان
    کلمات کلیدی: خطای انسانی
    HTA آنالیز سلسله مراتبی وظایف (HTA)
    رویکرد سیستماتیک پیش‌بینی و کاهش خطای انسانی (SHERPA)
    SHERPA
    خودروهای آتش‌نشانی
    شرایط اضطراری
    تخصصي

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-12-01
    1399-09-11
    ناشر
    انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    استادیار، قطب علمی آموزشی بهداشت حرفه ای کشور، مرکز تحقیقات بهداشت و ایمنی شغلی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

    شاپا
    1735-1960
    2345-5365
    URI
    http://journal.iehfs.ir/article-1-743-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/798476

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب