| dc.contributor.author | کرمی, فاطمه | fa_IR |
| dc.contributor.author | قیاسی, سمیرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانزاده, احمد | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T14:06:07Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T14:06:07Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T14:06:07Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T14:06:07Z | |
| dc.date.issued | 2020-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | کرمی, فاطمه, قیاسی, سمیرا, سلطانزاده, احمد. (1399). شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچیهای لکوموتیوها با استفاده از تکنیک SHERPA: یک مطالعه موردی در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی. مجله ارگونومی, 8(4), 1-1. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1960 | |
| dc.identifier.issn | 2345-5365 | |
| dc.identifier.uri | http://journal.iehfs.ir/article-1-749-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/798472 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: با وجود فنآوریهای پیچیده در بسیاری از محیطهای شغلی، خطاهای انسانی به دلیل منتهی شدن به حوادث ناگوار از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا، پیشگیری و محدودساختن پیامدهای ناشی از خطاهای انسانی، شناسایی و علتیابی آنها ضروری به نظر میرسد. این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچیهای لکوموتیوها در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی در سال 1398 انجام شده است.
روش کار: در این مطالعه مقطعی به شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچیهای لکوموتیوها در پروژه تعمیرات و توسعه بهرهبرداری ریلی مپنا با استفاده از تکنیک SHERPA پرداخته شده است. در ابتدا، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی وظیفه، فعالیتهای مانورچیها به وظایف و زیروظایف خود تقسیم گردیده و در مرحله بعد انواع خطاهای انسانی هر یک از وظایف شناسایی و سپس ارزیابی خطاهای انسانی بر اساس دستورالعمل SHERPA انجام شده است.
یافته ها: در مطالعه حاضر 206 خطا شناسایی گردید. 5/48% خطای عملکردی، 8/39% خطای بررسی/چک، 2/10% خطای ارتباط و 5/1% نیز خطای انتخاب طبقهبندی شد. کمترین و بیشترین خطا مربوط به خطای ناشی از جابجایی لکوموتیو مربوط به تک دیزل گرم (0/14%) و خطای جابجایی لکوموتیو بر روی چال سرویس (6/29%) بودند. 8/23% از خطاهای شناسایی شده دارای سطح ریسک غیرقابل قبول، 0/51% در سطح ریسک ALARP و 2/25% در سطح ریسک قابل قبول بودند.
نتیجه گیری: یافتههای مطالعه بیانگر این بود که بیشترین ریسکهای غیرقابل قبول و ALARP به ترتیب مربوط به خطای بررسی/چک و خطای عملکردی بوده، لذا پیشنهاد میگردد طراحی و اجرای اقدامات کنترلی مربوط به این دو نوع خطا باید در اولویت قرار گیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 549 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله ارگونومی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Ergonomics | en_US |
| dc.subject | خطای انسانی | fa_IR |
| dc.subject | تکنیک SHERPA | fa_IR |
| dc.subject | حادثه | fa_IR |
| dc.subject | مانور لکوموتیو. | fa_IR |
| dc.subject | تخصصي | fa_IR |
| dc.title | شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچیهای لکوموتیوها با استفاده از تکنیک SHERPA: یک مطالعه موردی در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 8 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 1 | |