نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکرمی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorقیاسی, سمیراfa_IR
dc.contributor.authorسلطان‌زاده, احمدfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T14:06:07Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T14:06:07Z
dc.date.available1400-02-17T14:06:07Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T14:06:07Z
dc.date.issued2020-12-01en_US
dc.date.issued1399-09-11fa_IR
dc.identifier.citationکرمی, فاطمه, قیاسی, سمیرا, سلطان‌زاده, احمد. (1399). شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی‌های لکوموتیو‌ها با استفاده از تکنیک SHERPA: یک مطالعه موردی در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی. مجله ارگونومی, 8(4), 1-1.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1960
dc.identifier.issn2345-5365
dc.identifier.urihttp://journal.iehfs.ir/article-1-749-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/798472
dc.description.abstractزمینه و هدف: با وجود فن‌آوری‌های پیچیده در بسیاری از محیط‌های شغلی، خطاهای انسانی به دلیل منتهی شدن به حوادث ناگوار از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا، پیشگیری و محدودساختن پیامدهای ناشی از خطاهای انسانی، شناسایی و علت‌یابی آن‌ها ضروری به نظر می‌رسد. این مطالعه با هدف شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی­های لکوموتیو­ها در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلی در سال 1398 انجام شده است. روش کار: در این مطالعه مقطعی به شناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی­های لکوموتیو­ها در پروژه تعمیرات و توسعه بهره‌برداری ریلی مپنا با استفاده از تکنیک SHERPA پرداخته شده است. در ابتدا، با استفاده از روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی وظیفه، فعالیت‌های مانورچی‌ها به وظایف و زیروظایف خود تقسیم گردیده و در مرحله بعد انواع خطاهای انسانی هر یک از وظایف شناسایی و سپس ارزیابی خطاهای انسانی بر اساس دستورالعمل SHERPA  انجام شده است. یافته ها: در مطالعه حاضر 206 خطا شناسایی گردید. 5/48% خطای عملکردی، 8/39% خطای بررسی/چک، 2/10% خطای ارتباط و 5/1% نیز خطای انتخاب طبقه‌بندی شد. کمترین و بیشترین خطا مربوط به خطای ناشی از جابجایی لکوموتیو مربوط به تک دیزل گرم (0/14%) و خطای جابجایی لکوموتیو بر روی چال سرویس (6/29%) بودند. 8/23% از خطاهای شناسایی شده دارای سطح ریسک غیرقابل قبول، 0/51% در سطح ریسک ALARP و 2/25% در سطح ریسک قابل قبول بودند. نتیجه گیری: یافته‌های مطالعه بیانگر این بود که بیشترین ریسک‌های غیرقابل قبول و ALARP به ترتیب مربوط به خطای بررسی/چک و خطای عملکردی بوده، لذا پیشنهاد می‌گردد طراحی و اجرای اقدامات کنترلی مربوط به این دو نوع خطا باید در اولویت قرار گیرد.fa_IR
dc.format.extent549
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله ارگونومیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Ergonomicsen_US
dc.subjectخطای انسانیfa_IR
dc.subjectتکنیک SHERPAfa_IR
dc.subjectحادثهfa_IR
dc.subjectمانور‌ لکوموتیو‌.fa_IR
dc.subjectتخصصيfa_IR
dc.titleشناسایی و ارزیابی خطاهای انسانی مانورچی‌های لکوموتیو‌ها با استفاده از تکنیک SHERPA: یک مطالعه موردی در پروژه تعمیرات و توسعه بهره برداری ریلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مهندسی محیط زیست، دانشکده فنی‌ و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue4
dc.citation.spage1
dc.citation.epage1


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد