| dc.contributor.author | ابراهیمی, امیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | یعقوبی, صالح | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1400-02-17T11:43:34Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-05-07T11:43:34Z | |
| dc.date.available | 1400-02-17T11:43:34Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-05-07T11:43:34Z | |
| dc.date.issued | 2021-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1399-12-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ابراهیمی, امیر, یعقوبی, صالح. (1399). بررسی لغزش گرهی نبشی های دوتایی در برجهای مشبک توربین بادی با استفاده از روش اجزای محدود. مهندسی عمران مدرس, 21(1), 176-185. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-41920-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/796922 | |
| dc.description.abstract | با توجه به افزایش سرعت متوسط باد در جهان و کاهش و آلودگی سوختهای فسیلی، استفاده از توربینهای بادی که در سازههای دارای انرژیهای نو و تجدید پذیر طبقهبندی میشوند، بسیار مقرونبهصرفه خواهد بود. برجهای توربین بادی میتوانند بهصورت بتنی، فولادی و یا چند مادهای اجرا شوند که در این میان، برجهای مشبک فولادی میتوانند سبب کاهش 30 درصدی هزینهی ساخت سازهی توربین بادی شوند و بنابراین مدلی کامل و درست جهت تحلیل این نوع سازهها بسیار مهم و ازنظر اقتصادی قابلتوجه خواهد بود. برجهای مشبک توربین بادی عموماً با اتصالات پیچی ساخته و اجرا میشوند و به علل اجرایی، سوراخ پیچ از قطر پیچ بزرگتر و همین سبب ایجاد لغزش گرهی میشود. لغزش گرهی سبب افزایش تغییر مکان برجهای مشبک شده و عدم در نظر گرفتن آن سبب انهدام برج و فرض ضریب اطمینان سبب غیراقتصادی شدن آن خواهد شد. در این نوع سازهها، غالباً سازه از نبشی ساختهشده و نبشیهای تک در اعضای ضربدری و مهاربندی و نبشیهای دوتایی بیشتر در پایههای برجهای مشبک بهکاربرده میشوند. با این توضیح، در این مطالعه 3 نمونه با مقطع نبشی تک برای صحتسنجی و 4 نمونه با مقطع نبشی دوتایی در نرمافزار Abaqus مدل و منحنی نیرو-تغییرمکان این نمونهها تحت بارهای رفت و برگشتی به دست آورده شد. در این پژوهش دادههای موجود در لغزش گرهی اتصالات پیچی را که شامل نبشیهایی با بالهای برابر است، توسعه بخشیده و نمودار نیرو-تغییرمکان اتصالات مختلف را ارائه و بر اساس آن، نسبت میرایی (ζ) آنها را محاسبه و اثربخشی هر متغیر بر لغزش گرهی در نبشیهای دوتایی بیان میشود. این پژوهش، برای طراحی سازههای مشبک توربین بادی مفید و در آن، رفتار سازه را بهصورت دقیقتر در اختیار طراح قرار میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 512 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.subject | برج مشبک توربین بادی | fa_IR |
| dc.subject | لغزش گرهی | fa_IR |
| dc.subject | بارهای رفت و برگشتی | fa_IR |
| dc.subject | Abaqus | fa_IR |
| dc.subject | نسبت میرایی(ζ). | fa_IR |
| dc.title | بررسی لغزش گرهی نبشی های دوتایی در برجهای مشبک توربین بادی با استفاده از روش اجزای محدود | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصيل (کامل) | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناسی ارشد مهندسی عمران (زلزله)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار مهندسی عمران (سازه)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 176 | |
| dc.citation.epage | 185 | |