نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorابراهیمی, امیرfa_IR
dc.contributor.authorیعقوبی, صالحfa_IR
dc.date.accessioned1400-02-17T11:43:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-05-07T11:43:34Z
dc.date.available1400-02-17T11:43:34Zfa_IR
dc.date.available2021-05-07T11:43:34Z
dc.date.issued2021-03-01en_US
dc.date.issued1399-12-11fa_IR
dc.identifier.citationابراهیمی, امیر, یعقوبی, صالح. (1399). بررسی لغزش گرهی نبشی های دوتایی در برج‌های مشبک توربین بادی با استفاده از روش اجزای محدود. مهندسی عمران مدرس, 21(1), 176-185.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-41920-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/796922
dc.description.abstractبا توجه به افزایش سرعت متوسط باد در جهان و کاهش و آلودگی سوخت‌های فسیلی، استفاده از توربین‌های بادی که در سازه‌های دارای انرژی‌های نو و تجدید پذیر طبقه‌بندی می‌شوند، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. برج‌های توربین بادی می‌توانند به‌صورت بتنی، فولادی و یا چند ماده‌ای اجرا شوند که در این میان، برج‌های مشبک فولادی می‌توانند سبب کاهش 30 درصدی هزینه‌ی ساخت سازه‌ی توربین بادی شوند و بنابراین مدلی کامل و درست جهت تحلیل این نوع سازه‌ها بسیار مهم و ازنظر اقتصادی قابل‌توجه خواهد بود. برج‌های مشبک توربین بادی عموماً با اتصالات پیچی ساخته و اجرا می‌شوند و به علل اجرایی، سوراخ پیچ از قطر پیچ بزرگ‌تر و همین سبب ایجاد لغزش گرهی می‌شود. لغزش گرهی سبب افزایش تغییر مکان برج‌های مشبک شده و عدم در نظر گرفتن آن سبب انهدام برج و فرض ضریب اطمینان سبب غیراقتصادی شدن آن خواهد شد. در این نوع سازه‌ها، غالباً سازه از نبشی ساخته‌شده و نبشی‌های تک در اعضای ضربدری و مهاربندی و نبشی‌های دوتایی بیشتر در پایه‌های برج‌های مشبک به‌کاربرده می‌شوند. با این توضیح، در این مطالعه 3 نمونه با مقطع نبشی تک برای صحت‌سنجی و 4 نمونه با مقطع نبشی دوتایی در نرم‌افزار Abaqus مدل و منحنی نیرو-تغییرمکان این نمونه‌ها تحت بارهای رفت و برگشتی به دست آورده شد. در این پژوهش داده‌های موجود در لغزش گرهی اتصالات پیچی را که شامل نبشی‌هایی با بال‌های برابر است، توسعه بخشیده و نمودار نیرو-تغییرمکان اتصالات مختلف را ارائه و بر اساس آن، نسبت میرایی (ζ) آن‌ها را محاسبه و اثربخشی هر متغیر بر لغزش گرهی در نبشی‌های دوتایی بیان می‌شود. این پژوهش، برای طراحی سازه‌های مشبک توربین بادی مفید و در آن، رفتار سازه را به‌صورت دقیق‌تر در اختیار طراح قرار می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent512
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectبرج مشبک توربین بادیfa_IR
dc.subjectلغزش گرهیfa_IR
dc.subjectبارهای رفت و برگشتیfa_IR
dc.subjectAbaqusfa_IR
dc.subjectنسبت میرایی(ζ).fa_IR
dc.titleبررسی لغزش گرهی نبشی های دوتایی در برج‌های مشبک توربین بادی با استفاده از روش اجزای محدودfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentکارشناسی ارشد مهندسی عمران (زلزله)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار مهندسی عمران (سازه)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue1
dc.citation.spage176
dc.citation.epage185


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد