• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 21, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی عمران مدرس
    • دوره 21, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی لغزش گرهی نبشی های دوتایی در برج‌های مشبک توربین بادی با استفاده از روش اجزای محدود

    (ندگان)پدیدآور
    ابراهیمی, امیریعقوبی, صالح
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    512.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشی اصيل (کامل)
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    با توجه به افزایش سرعت متوسط باد در جهان و کاهش و آلودگی سوخت‌های فسیلی، استفاده از توربین‌های بادی که در سازه‌های دارای انرژی‌های نو و تجدید پذیر طبقه‌بندی می‌شوند، بسیار مقرون‌به‌صرفه خواهد بود. برج‌های توربین بادی می‌توانند به‌صورت بتنی، فولادی و یا چند ماده‌ای اجرا شوند که در این میان، برج‌های مشبک فولادی می‌توانند سبب کاهش 30 درصدی هزینه‌ی ساخت سازه‌ی توربین بادی شوند و بنابراین مدلی کامل و درست جهت تحلیل این نوع سازه‌ها بسیار مهم و ازنظر اقتصادی قابل‌توجه خواهد بود. برج‌های مشبک توربین بادی عموماً با اتصالات پیچی ساخته و اجرا می‌شوند و به علل اجرایی، سوراخ پیچ از قطر پیچ بزرگ‌تر و همین سبب ایجاد لغزش گرهی می‌شود. لغزش گرهی سبب افزایش تغییر مکان برج‌های مشبک شده و عدم در نظر گرفتن آن سبب انهدام برج و فرض ضریب اطمینان سبب غیراقتصادی شدن آن خواهد شد. در این نوع سازه‌ها، غالباً سازه از نبشی ساخته‌شده و نبشی‌های تک در اعضای ضربدری و مهاربندی و نبشی‌های دوتایی بیشتر در پایه‌های برج‌های مشبک به‌کاربرده می‌شوند. با این توضیح، در این مطالعه 3 نمونه با مقطع نبشی تک برای صحت‌سنجی و 4 نمونه با مقطع نبشی دوتایی در نرم‌افزار Abaqus مدل و منحنی نیرو-تغییرمکان این نمونه‌ها تحت بارهای رفت و برگشتی به دست آورده شد. در این پژوهش داده‌های موجود در لغزش گرهی اتصالات پیچی را که شامل نبشی‌هایی با بال‌های برابر است، توسعه بخشیده و نمودار نیرو-تغییرمکان اتصالات مختلف را ارائه و بر اساس آن، نسبت میرایی (ζ) آن‌ها را محاسبه و اثربخشی هر متغیر بر لغزش گرهی در نبشی‌های دوتایی بیان می‌شود. این پژوهش، برای طراحی سازه‌های مشبک توربین بادی مفید و در آن، رفتار سازه را به‌صورت دقیق‌تر در اختیار طراح قرار می‌دهد.
    کلید واژگان
    برج مشبک توربین بادی
    لغزش گرهی
    بارهای رفت و برگشتی
    Abaqus
    نسبت میرایی(ζ).

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-03-01
    1399-12-11
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد مهندسی عمران (زلزله)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
    استادیار مهندسی عمران (سازه)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران

    شاپا
    2476-6763
    URI
    http://mcej.modares.ac.ir/article-16-41920-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/796922

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب