بررسی لغزش گرهی نبشی های دوتایی در برجهای مشبک توربین بادی با استفاده از روش اجزای محدود
(ندگان)پدیدآور
ابراهیمی, امیریعقوبی, صالحنوع مدرک
Textپژوهشی اصيل (کامل)
زبان مدرک
فارسیچکیده
با توجه به افزایش سرعت متوسط باد در جهان و کاهش و آلودگی سوختهای فسیلی، استفاده از توربینهای بادی که در سازههای دارای انرژیهای نو و تجدید پذیر طبقهبندی میشوند، بسیار مقرونبهصرفه خواهد بود. برجهای توربین بادی میتوانند بهصورت بتنی، فولادی و یا چند مادهای اجرا شوند که در این میان، برجهای مشبک فولادی میتوانند سبب کاهش 30 درصدی هزینهی ساخت سازهی توربین بادی شوند و بنابراین مدلی کامل و درست جهت تحلیل این نوع سازهها بسیار مهم و ازنظر اقتصادی قابلتوجه خواهد بود. برجهای مشبک توربین بادی عموماً با اتصالات پیچی ساخته و اجرا میشوند و به علل اجرایی، سوراخ پیچ از قطر پیچ بزرگتر و همین سبب ایجاد لغزش گرهی میشود. لغزش گرهی سبب افزایش تغییر مکان برجهای مشبک شده و عدم در نظر گرفتن آن سبب انهدام برج و فرض ضریب اطمینان سبب غیراقتصادی شدن آن خواهد شد. در این نوع سازهها، غالباً سازه از نبشی ساختهشده و نبشیهای تک در اعضای ضربدری و مهاربندی و نبشیهای دوتایی بیشتر در پایههای برجهای مشبک بهکاربرده میشوند. با این توضیح، در این مطالعه 3 نمونه با مقطع نبشی تک برای صحتسنجی و 4 نمونه با مقطع نبشی دوتایی در نرمافزار Abaqus مدل و منحنی نیرو-تغییرمکان این نمونهها تحت بارهای رفت و برگشتی به دست آورده شد. در این پژوهش دادههای موجود در لغزش گرهی اتصالات پیچی را که شامل نبشیهایی با بالهای برابر است، توسعه بخشیده و نمودار نیرو-تغییرمکان اتصالات مختلف را ارائه و بر اساس آن، نسبت میرایی (ζ) آنها را محاسبه و اثربخشی هر متغیر بر لغزش گرهی در نبشیهای دوتایی بیان میشود. این پژوهش، برای طراحی سازههای مشبک توربین بادی مفید و در آن، رفتار سازه را بهصورت دقیقتر در اختیار طراح قرار میدهد.
کلید واژگان
برج مشبک توربین بادیلغزش گرهی
بارهای رفت و برگشتی
Abaqus
نسبت میرایی(ζ).
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2021-03-011399-12-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
کارشناسی ارشد مهندسی عمران (زلزله)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایراناستادیار مهندسی عمران (سازه)، گروه مهندسی عمران، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران




