نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسعیدی تفت, تکتمfa_IR
dc.contributor.authorکشمیری, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorمیرحسینی ده آبادی, سیدجلیلfa_IR
dc.contributor.authorآقایی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorجام برسنگ, ساراfa_IR
dc.contributor.authorصادقیان, حسینعلیfa_IR
dc.date.accessioned1400-01-15T00:09:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-04-04T00:09:14Z
dc.date.available1400-01-15T00:09:13Zfa_IR
dc.date.available2021-04-04T00:09:14Z
dc.date.issued2021-03-01en_US
dc.date.issued1399-12-11fa_IR
dc.identifier.citationسعیدی تفت, تکتم, کشمیری, فاطمه, میرحسینی ده آبادی, سیدجلیل, آقایی, فاطمه, جام برسنگ, سارا, صادقیان, حسینعلی. (1399). تاثیر مداخله آموزشی بر مدیریت استرس در پرستاران جراحی قلب. مجله طب نظامی, 22(12), 1280-1287. doi: 10.30491/JMM.22.12.1280fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.12.1280
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2697-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/788038
dc.description.abstractزمینه و هدف: پرستاری یکی از حرفه ­های پراسترس است که رشد مهارت­های مدیریت استرس در آنها برای کاهش استرس ضرورت دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر روش­های مشارکتی بر مدیریت استرس در پرستاران جراحی قلب انجام شد. روش­ ها: پژوهش حاضر یک کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی با طرح قبل از مداخله و یک­ماه پس از مداخله با جایگزینی تصادفی است. جامعه آماری، شامل 42 پرستار شاغل در بخش­ های جراحی قلب، اتاق عمل و ICU قلب بیمارستان افشار یزد در سال 1398 بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. گردآوری داده­ها با استفاده از پرسشنامه­ مشخصات فردی و اجتماعی و پرسشنامه­ استرس پرستاری (NSS) صورت گرفت. مداخله آموزشی بر روی گروه آزمون در طی 2 جلسه به مدت 8 ساعت به صورت کارگاه آموزشی انجام شد. داده­ها با نرم­افزار SPSS ویرایش 16 تحلیل شد.. یافته ­ها: میانگین نمره ابعاد استرس شغلی پرستاران بعد از مداخله نسبت به قبل از آن در گروه مداخله 2/36±6/88 نسبت به گروه کنترل 5/13±11/65کاهش معناداری داشته است (0/004˂p). به عبارت دیگر پرستارانی که در برنامه‌های آموزشی مدیریت استرس قرار گرفتند، استرس شغلی کمتری را گزارش دادند. نتیجه ­گیری: شرکت پرستاران در برنامه‌های آموزشی مدیریت استرس، موجب کاهش استرس شغلی آنها در بخش­­های جراحی قلب شد. لذا پیشنهاد می‌شود که مدیران پرستاری نسبت به برگزاری برنامه­ های مدیریت استرس در جهت ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری در محیط ­کار اقدام نمایند.fa_IR
dc.format.extent833
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.12.1280
dc.subjectمدیریت استرسfa_IR
dc.subjectاسترس شغلیfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectجراحی قلب.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleتاثیر مداخله آموزشی بر مدیریت استرس در پرستاران جراحی قلبfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentبیمارستان افشارfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پزشکیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده بهداشتfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد، یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue12
dc.citation.spage1280
dc.citation.epage1287


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد