نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخستو, مریمfa_IR
dc.contributor.authorپاکزاد, شادیfa_IR
dc.date.accessioned1400-01-14T22:42:02Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-04-03T22:42:03Z
dc.date.available1400-01-14T22:42:02Zfa_IR
dc.date.available2021-04-03T22:42:03Z
dc.date.issued2021-03-21en_US
dc.date.issued1400-01-01fa_IR
dc.date.submitted2020-03-03en_US
dc.date.submitted1398-12-13fa_IR
dc.identifier.citationخستو, مریم, پاکزاد, شادی. (1400). نقش نرم افزارهای مسیریابی در فرآیند شناخت سازمان فضایی شهر. دانش شهرسازی, 5(1)doi: 10.22124/upk.2021.15901.1414fa_IR
dc.identifier.issn2645-5412
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22124/upk.2021.15901.1414
dc.identifier.urihttps://upk.guilan.ac.ir/article_4560.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/787099
dc.description.abstractبیان مساله: بسیاری از رفتارها در شهر بسته به نحوه ادراک و شناخت شهر تغییر می‌کند. هم‌چنین امروزه نقش فن‌آوری اطلاعات در زندگی بشر بسیار پررنگ و حیاتی است و دستاوردهای آن، بیش از پیش بر شیوه زندگی افراد تاثیر می‌گذارد. از جمله آن‌ها، نرم‌افزارهای تلفن همراه است که با استفاده از شبکه اینترنت امکانات وسیعی را برای افراد فراهم کرده و بسیاری از فعالیت‌های گذشته را تغییر داده است. نمونه آن‌ها نرم‌افزارهای مسیریابی است که در سال‌های اخیر مورد استقبال وسیع کاربران اینترنت قرار گرفته؛ این نرم‌افزارها با قابلیت‌های مختلف تولید شده‌اند و هرکدام با ویژگی‌های خاص خود مقبولیت‌های متفاوتی دارند. هدف: این پژوهش به دنبال این بوده که نرم‌افزارهای مسیریابی چه تاثیری بر فرایند شناخت افراد نسبت به سازمان فضایی شهر دارند و آیا این تاثیر در محیط‌های مختلف متفاوت است یا خیر. روش: روش تحقیق، آمیخته و ترکیبی از روش‌های کیفی و کمی است؛ در ابتدا به روش دلفی شاخص‌های موردنظر دسته‌بندی و معین گردید سپس با استفاده از پرسشنامه و هم‌چنین تهیه نقشه‌های شناختی از کاربران نرم‌افزارهای مسیریابی و تحلیل آن‌ها به سوالات پژوهش پاسخ داده شد. یافته‌ها: رانندگان عادی توجه بیشتری به نشانه‌ها و پهنه‌های شاخص شهری دارند؛ اگرچه در زمینه‌های ادراکی رانندگان عادی، گره‌های شهری نیز نقش جدی دارند اما این تأثیر در آن‌ها کمرنگ‌تر است. نرم‌افزارهای مسیریابی در چگونگی شناخت لبه‌های شهری تاثیر زیادی ندارند. نتیجه: در شهرهای بزرگ، افراد بیشتر برای یافتن مقصد و مسیرهای جای‌گزین از نرم‌افزار مسیریابی استفاده می‌کنند سپس برای پی بردن به مسیرهای خلوت و سایر اطلاعات؛ در حالی که در شهرهای کوچک افراد بیشتر برای یافتن اطلاعات مربوط به ازدحام ترافیک از نرم‌افزار استفاده می‌کنند. به طور کلی می‌توان گفت افرادی که کاربر نرم‌افزار هستند در مقابل گروه دوم به طور ذهنی بیشتر تحت تأثیر نشانگرهای نرم‌افزارها هستند. مسیرهای فرعی نیز بیشتر مورد توجه کاربران نرم‌افزارها است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه گیلانfa_IR
dc.publisherUniversity of Guilanen_US
dc.relation.ispartofدانش شهرسازیfa_IR
dc.relation.ispartofUrban Planning Knowledgeen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22124/upk.2021.15901.1414
dc.subjectنرم‌افزار مسیریابیfa_IR
dc.subjectجهت‌یابیfa_IR
dc.subjectادراکfa_IR
dc.subjectشناختfa_IR
dc.subjectسازمان فضایی شهرfa_IR
dc.titleنقش نرم افزارهای مسیریابی در فرآیند شناخت سازمان فضایی شهرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه شهرسازی، ‌دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار گروه شهرسازی، ‌دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایرانfa_IR
dc.citation.volume5
dc.citation.issue1


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد