نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیاوری برحق‌ طلب, الهامfa_IR
dc.contributor.authorصیرفی, محمدرضاfa_IR
dc.contributor.authorکلهرنیا گل کار, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-17T22:14:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-03-07T22:14:14Z
dc.date.available1399-12-17T22:14:13Zfa_IR
dc.date.available2021-03-07T22:14:14Z
dc.date.issued2020-10-01en_US
dc.date.issued1399-07-10fa_IR
dc.identifier.citationیاوری برحق‌ طلب, الهام, صیرفی, محمدرضا, کلهرنیا گل کار, مریم. (1399). روابط ساختاری بین سلامت جسمی- روانی بر اساس شکوفایی با میانجی‌گری خوش‌بینی در دانشجویان پرستاری. نشریه پرستاری ایران, 33(126), 28-43.fa_IR
dc.identifier.issn2008-5923
dc.identifier.issn2008-5931
dc.identifier.urihttp://ijn.iums.ac.ir/article-1-3301-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/785006
dc.description.abstractزمینه و هدف: شغل پرستاری در ارائه‏ی خدمات مراقبت بهداشتی در همه‏ی کشورها دارای نقش محوری بوده و بنابراین سلامت جسمی- روانی پرستاران و همچنین بهبود عملکرد حرفه‏ای آنان در مراقبت از بیماران مؤثر می‏باشد. بنابراین شناسایی و تعیین عوامل مرتبط با سلامت جسمی- روانی پرستاران از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائه‏ی یک مدل از شکوفایی و خوش‏بینی برای کمک به فهم بهتر سلامت جسمی- روانی دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی، همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال 1398، تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوه‏ی نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه زمینه‏یابی سلامت (فرم کوتاه 36) (SF-36)، پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و نسخه تجدیدنظر شده آزمون جهت‏گیری زندگی (LOT-R)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‏های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرم‏افزار SPSS نسخه 16 و AMOS-22، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت. یافته‏ ها: یافته‏ها نشان داد خرده‏مقیاس‏های شکوفایی شامل هیجانات مثبت، روابط و متغیر خوش‏بینی به صورت مستقیم بر سلامت جسمی- روانی دانشجویان تأثیر می‏گذارند. همچنین بر طبق یافته‏ها، خرده مقیاس  هیجانات مثبت و روابط در مدل نهایی به گونه مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر خوش‏بینی و خرده مقیاس پیشرفت در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق متغیر خوش‏بینی، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی- روانی دانشجویان رشته پرستاری می‏شوند. خرده مقیاس معنی نه به صورت مستقیم نه به صورت غیر مستقیم معنی‌دار نبوده وتغییری بر سلامت جسمی روانی ندارد. با توجه به یافته‏های به دست آمده انتظار می‏رود آموزش شکوفایی و همچنین آموزش‏های لازم جهت افزایش خوش‏بینی و استفاده از فنون روان‏شناسی مثبت‏گرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و می‏تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری‏های روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامه‏های مداخله‏ای در زمینه‏ی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس می‏توان بر تأثیر این آموزش‏ها افزود. نتیجه ‏گیری کلی: با توجه به یافته‏های به دست آمده انتظار می‏رود آموزش شکوفایی و همچنین آموزش‏های لازم جهت افزایش خوش‏بینی و استفاده از فنون روان‏شناسی مثبت‏گرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و می‏تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری‏های روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامه‏های مداخله‏ای در زمینه‏ی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس می‏توان بر تأثیر این آموزش‏ها افزود.fa_IR
dc.format.extent826
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofنشریه پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Journal of Nursingen_US
dc.subjectسلامتfa_IR
dc.subjectشکوفاییfa_IR
dc.subjectخوش‌بینیfa_IR
dc.subjectروان‌شناسی مثبتfa_IR
dc.subjectدانشجوی پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleروابط ساختاری بین سلامت جسمی- روانی بر اساس شکوفایی با میانجی‌گری خوش‌بینی در دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان شناسی سلامت، واحد بین الملل کیش، دانشگاه ازاد اسلامی، جزیره کیش، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09125072551 Email: mohamadreza.seirafi@kiau.ac.irfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج، البرز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume33
dc.citation.issue126
dc.citation.spage28
dc.citation.epage43


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد