• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 33, شماره 126
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • نشریه پرستاری ایران
    • دوره 33, شماره 126
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    روابط ساختاری بین سلامت جسمی- روانی بر اساس شکوفایی با میانجی‌گری خوش‌بینی در دانشجویان پرستاری

    (ندگان)پدیدآور
    یاوری برحق‌ طلب, الهامصیرفی, محمدرضاکلهرنیا گل کار, مریم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    827.1کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: شغل پرستاری در ارائه‏ی خدمات مراقبت بهداشتی در همه‏ی کشورها دارای نقش محوری بوده و بنابراین سلامت جسمی- روانی پرستاران و همچنین بهبود عملکرد حرفه‏ای آنان در مراقبت از بیماران مؤثر می‏باشد. بنابراین شناسایی و تعیین عوامل مرتبط با سلامت جسمی- روانی پرستاران از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائه‏ی یک مدل از شکوفایی و خوش‏بینی برای کمک به فهم بهتر سلامت جسمی- روانی دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی، همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال 1398، تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوه‏ی نمونه‏گیری تصادفی طبقه‏ای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه زمینه‏یابی سلامت (فرم کوتاه 36) (SF-36)، پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و نسخه تجدیدنظر شده آزمون جهت‏گیری زندگی (LOT-R)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‏های به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرم‏افزار SPSS نسخه 16 و AMOS-22، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت. یافته‏ ها: یافته‏ها نشان داد خرده‏مقیاس‏های شکوفایی شامل هیجانات مثبت، روابط و متغیر خوش‏بینی به صورت مستقیم بر سلامت جسمی- روانی دانشجویان تأثیر می‏گذارند. همچنین بر طبق یافته‏ها، خرده مقیاس  هیجانات مثبت و روابط در مدل نهایی به گونه مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر خوش‏بینی و خرده مقیاس پیشرفت در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق متغیر خوش‏بینی، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی- روانی دانشجویان رشته پرستاری می‏شوند. خرده مقیاس معنی نه به صورت مستقیم نه به صورت غیر مستقیم معنی‌دار نبوده وتغییری بر سلامت جسمی روانی ندارد. با توجه به یافته‏های به دست آمده انتظار می‏رود آموزش شکوفایی و همچنین آموزش‏های لازم جهت افزایش خوش‏بینی و استفاده از فنون روان‏شناسی مثبت‏گرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و می‏تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری‏های روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامه‏های مداخله‏ای در زمینه‏ی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس می‏توان بر تأثیر این آموزش‏ها افزود. نتیجه ‏گیری کلی: با توجه به یافته‏های به دست آمده انتظار می‏رود آموزش شکوفایی و همچنین آموزش‏های لازم جهت افزایش خوش‏بینی و استفاده از فنون روان‏شناسی مثبت‏گرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و می‏تواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری‏های روان‏تنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامه‏های مداخله‏ای در زمینه‏ی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس می‏توان بر تأثیر این آموزش‏ها افزود.
    کلید واژگان
    سلامت
    شکوفایی
    خوش‌بینی
    روان‌شناسی مثبت
    دانشجوی پرستاری
    پرستاری

    شماره نشریه
    126
    تاریخ نشر
    2020-10-01
    1399-07-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان شناسی سلامت، واحد بین الملل کیش، دانشگاه ازاد اسلامی، جزیره کیش، ایران
    دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09125072551 Email: mohamadreza.seirafi@kiau.ac.ir
    دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج، البرز، ایران

    شاپا
    2008-5923
    2008-5931
    URI
    http://ijn.iums.ac.ir/article-1-3301-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/785006

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب