روابط ساختاری بین سلامت جسمی- روانی بر اساس شکوفایی با میانجیگری خوشبینی در دانشجویان پرستاری
(ندگان)پدیدآور
یاوری برحق طلب, الهامصیرفی, محمدرضاکلهرنیا گل کار, مریمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: شغل پرستاری در ارائهی خدمات مراقبت بهداشتی در همهی کشورها دارای نقش محوری بوده و بنابراین سلامت جسمی- روانی پرستاران و همچنین بهبود عملکرد حرفهای آنان در مراقبت از بیماران مؤثر میباشد. بنابراین شناسایی و تعیین عوامل مرتبط با سلامت جسمی- روانی پرستاران از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین هدف اصلی این پژوهش ارائهی یک مدل از شکوفایی و خوشبینی برای کمک به فهم بهتر سلامت جسمی- روانی دانشجویان پرستاری بود.
روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع تحلیلی، همبستگی بود. بدین منظور از بین دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی حضرت فاطمه (س) شیراز در سال 1398، تعداد 300 نفر (243 دختر و 57 پسر) به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از پرسشنامه زمینهیابی سلامت (فرم کوتاه 36) (SF-36)، پرسشنامه شکوفایی (HFQ) و نسخه تجدیدنظر شده آزمون جهتگیری زندگی (LOT-R)، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای به دست آمده با استفاده از روش تحلیل مسیر با نرمافزار SPSS نسخه 16 و AMOS-22، مورد ارزیابی آماری قرار گرفت.
یافته ها: یافتهها نشان داد خردهمقیاسهای شکوفایی شامل هیجانات مثبت، روابط و متغیر خوشبینی به صورت مستقیم بر سلامت جسمی- روانی دانشجویان تأثیر میگذارند. همچنین بر طبق یافتهها، خرده مقیاس هیجانات مثبت و روابط در مدل نهایی به گونه مستقیم و غیرمستقیم از طریق متغیر خوشبینی و خرده مقیاس پیشرفت در مدل نهایی فقط به گونۀ غیرمستقیم از طریق متغیر خوشبینی، موجب تغییر در میزان سلامت جسمی- روانی دانشجویان رشته پرستاری میشوند. خرده مقیاس معنی نه به صورت مستقیم نه به صورت غیر مستقیم معنیدار نبوده وتغییری بر سلامت جسمی روانی ندارد. با توجه به یافتههای به دست آمده انتظار میرود آموزش شکوفایی و همچنین آموزشهای لازم جهت افزایش خوشبینی و استفاده از فنون روانشناسی مثبتگرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و میتواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماریهای روانتنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامههای مداخلهای در زمینهی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس میتوان بر تأثیر این آموزشها افزود.
نتیجه گیری کلی: با توجه به یافتههای به دست آمده انتظار میرود آموزش شکوفایی و همچنین آموزشهای لازم جهت افزایش خوشبینی و استفاده از فنون روانشناسی مثبتگرا به عنوان یک مکانیسم تأثیرگذار بر اصلاح باورها عمل کرده و میتواند به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماریهای روانتنی و همچنین مشکلات روانی دانشجویان رشته پرستاری در نظر گرفته شود. همچنین با اضافه کردن برنامههای مداخلهای در زمینهی توانمندسازی دانشجویان در برابر استرس میتوان بر تأثیر این آموزشها افزود.
کلید واژگان
سلامتشکوفایی
خوشبینی
روانشناسی مثبت
دانشجوی پرستاری
پرستاری
شماره نشریه
126تاریخ نشر
2020-10-011399-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
گروه روان شناسی سلامت، واحد بین الملل کیش، دانشگاه ازاد اسلامی، جزیره کیش، ایراندانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، البرز، ایران (نویسنده مسئول) شماره تماس: 09125072551 Email: mohamadreza.seirafi@kiau.ac.ir
دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاداسلامی واحد کرج، البرز، ایران
شاپا
2008-59232008-5931




