• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 10, شماره 7
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 10, شماره 7
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رتبه‌بندی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بر‌ اساس ابعاد کیفیت خدمات بهداشت و درمان با استفاده از رویکرد ترکیبی (Fuzzy AHP - TOPSIS)

    (ندگان)پدیدآور
    هادي بالوئي جام خانهسعيده کتابيمهدي پور مصطفي خشکرودي
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: امروزه کیفیت خدمت از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریتی سازمان‌های خدماتی هستند و مشتری محوری، استراتژی اول تمام سازمان‌های دنیا به شمار می‌روند. این تحقیق سعی داشته تا با تبیین شاخص‌های مؤثر در کیفیت خدمات بهداشت و درمان و با استفاده از رویکرد ترکیبی Fuzzy AHP - TOPSIS به رتبه‌بندی بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بپردازد. روش بررسی: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- پیمایشی است. جامعه‌ی آماری تحقیق، بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیرتصادفی هدف‌مند، 4 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مازندران انتخاب شدند و پرسش‌نامه‌های استاندارد تحقیق توسط گروهی از کارشناسان معاونت بهداشت و درمان این دانشگاه تکمیل شده است. بدین‌ منظور ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی فازی، اهمیت معیارهای کیفیت خدمات محاسبه وسپس بیمارستان‌ها به وسیله‌ی روش TOPSIS رتبه‌بندی شدند. نتایج با استفاده از نرم‌افزار Excel تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌های تحقیق حاکی از آن است که بیمارستان  Cبا وزن 9216/0، بیمارستان B با وزن 4926/0، بیمارستان A با وزن 2121/0 و بیمارستان D با وزن 2063/0 به‌ترتیب به‌صورت اول تا چهارم رتبه‌بندی شده‌اند. ‌ نتیجه‌گیری: براساس سنجش انجام شده در ابعاد مختلف کیفیت خدمات، نتایج حاکی از آن است که بیمارستان C در ابعاد پاسخگویی، همدلی و حرفه‌ای بودن که بیش‌ترین وزن را دارا می‌باشند، دارای بهترین عملکرد می‌باشد. در واقع وضعیت عملکرد بیمارستان‌ها بر اساس ابعاد کیفیت خدمات به‌منظور تدوین استراتژی مناسب تعیین شده است. واژه‌های کلیدی: کیفیت مراقبت‌های بهداشتی؛ فرایند تحلیل سلسله مراتبی؛ بیمارستان‌های آموزشی
    کلید واژگان
    کیفیت مراقبت‌های بهداشتی
    فرایند تحلیل سلسله مراتبی
    بیمارستان‌های آموزشی

    شماره نشریه
    7
    تاریخ نشر
    2014-01-15
    1392-10-25
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسي ارشد، مديريت صنعتي، دانشکده‌ي علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران (نويسنده‌ي مسؤول)
    استاديار، مديريت، دانشکده‌ي علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان و پژوهشگر، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
    کارشناسي ارشد، مديريت صنعتي، دانشکده‌ي علوم اداري و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/326
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781573

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب