| dc.contributor.author | عباس دولاني | fa_IR |
| dc.contributor.author | کبري تارم | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجلا حريري | fa_IR |
| dc.contributor.author | حافظ محمد حسن زاده افسنجاني | fa_IR |
| dc.contributor.author | حيدر اسماعيلي | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-09T04:02:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-27T04:03:05Z | |
| dc.date.available | 1399-12-09T04:02:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-27T04:03:05Z | |
| dc.date.issued | 2014-05-21 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-02-31 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2013-02-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1391-11-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عباس دولاني, کبري تارم, نجلا حريري, حافظ محمد حسن زاده افسنجاني, حيدر اسماعيلي. (1393). پایان نامه های فارغ التحصیلان دوره های تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه. مدیریت اطلاعات سلامت, 11(2), 158-168. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7853 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9813 | |
| dc.identifier.uri | http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/1175 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781546 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: تحقیق و پژوهش بستر اصلی برای درک عمیق و دقیق از حقایق، تفکر و اندیشه است. در این میان پایاننامهها به نوعی کارنامه پژوهشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی بشمار میآیند که عوامل چندی بر کیفیت آنها تاثیرگذارند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت پایاننامههای دورههای تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت. از میان 1729 پایاننامه موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بازه زمانی 1365 تا 1390خورشیدی تعداد 315 پایاننامه بر اساس جدول Morgan پایاننامه از مقاطع و رشتههای تحصیلی گوناگون با نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و با استفاده از چک لیستی که روایی آن توسط پژوهشگران و صاحبنظران بدست آمد، بررسی شدند. دادهها پس از ورود به نرمافزار آماری SPSS19 با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پایاننامهها مورد بررسی از نظر عوامل ظاهری مانند وجود و یا عدم وجود چکیده، استنادات، تعداد صفحات و ... دارای نقص جدی هستند. 69.5 درصد از پایاننامهها از روشهای پیمایشی و 22 درصد از روشهای تجربی و 8.5 درصد از روش مروری استفاده کردهاند. همچنین 77 درصد از پایاننامهها غیربالینی و مابقی بالینی هستند. رابطه معناداری بین انواع روشهای تحقیق مورد استفاده در پایاننامهها و متغیرهای بازههای زمانی( 1365-1374 بازه 1375- 1384 و بازه 1385- 1390 شمسی)، رشتههای تحصیلی، مقاطع تحصیلی و عامل جنس وجود دارد. نتیجه گیری: متغیرهای چندی بر روی کیفیت پایاننامههای دانشگاهی اثرگذار هستند. نظارت بر فرآیند انجام پایاننامهها از ابتدای انتخاب موضوع تا ارائه نهایی از سوی مسئولین جهت کنترل متغیرهای تاثیرگذار لازم و ضروری است. همچنین با توجه به تفاوتهای بین روشهای تحقیق پایاننامهها بر اساس رشتهها و مقاطع تحصیلی تدوین دستورالعملها و راهنماها جهت سوق موضوعات و نتایج پایاننامهها به نیازهای جامعه لازم و ضروری به نظر میرسد. واژههای کلیدی: پایاننامه های دانشگاهی؛ روش های تحقیق؛ دانشگاه ها | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی اصفهان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مدیریت اطلاعات سلامت | fa_IR |
| dc.subject | پایاننامه های دانشگاهی | fa_IR |
| dc.subject | روش های تحقیق | fa_IR |
| dc.subject | دانشگاه ها | fa_IR |
| dc.title | پایان نامه های فارغ التحصیلان دوره های تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشجوي دکتري، علم اطلاعات و دانش شناسي. دانشگاه علوم پزشکي اروميه، اروميه، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشيار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، تهران، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسي، مركز تحقيقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشكي تبريز، تبريز، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه اروميه، اروميه، ايران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 158 | |
| dc.citation.epage | 168 | |