• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 11, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پایان نامه های فارغ التحصیلان دوره های تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

    (ندگان)پدیدآور
    عباس دولانيکبري تارمنجلا حريريحافظ محمد حسن زاده افسنجانيحيدر اسماعيلي
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: تحقیق و پژوهش بستر اصلی برای درک عمیق و دقیق از حقایق، تفکر و اندیشه است. در این میان پایان­نامه­ها به نوعی کارنامه پژوهشی دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی بشمار می­آیند که عوامل چندی بر کیفیت آنها تاثیرگذارند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی  وضعیت پایان­نامه­های دوره­های تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه انجام گرفت. روش بررسی: این پژوهش به روش پیمایشی- تحلیلی صورت گرفت.  از میان 1729 پایان­نامه موجود در کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در بازه زمانی 1365 تا 1390خورشیدی تعداد 315 پایان­نامه بر اساس جدول Morgan پایان­نامه از مقاطع و رشته­های تحصیلی گوناگون با نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب و با استفاده از چک لیستی که روایی آن  توسط پژوهشگران و صاحبنظران بدست آمد، بررسی شدند. داده­ها پس از ورود به نرم­افزار آماری SPSS19 با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: پایان­نامه­ها مورد بررسی از نظر عوامل ظاهری مانند وجود و یا عدم وجود چکیده، استنادات، تعداد صفحات و ... دارای نقص جدی هستند. 69.5 درصد از پایان­نامه­ها از روش­های پیمایشی و 22 درصد از روش­های تجربی و 8.5 درصد از روش مروری استفاده کرده­اند. همچنین 77 درصد از پایان­نامه­ها غیربالینی و مابقی بالینی هستند. رابطه معناداری بین انواع روش­های تحقیق مورد استفاده در پایان­نامه­ها و متغیرهای بازه­های زمانی( 1365-1374 بازه 1375- 1384 و بازه 1385- 1390 شمسی)، رشته­های تحصیلی، مقاطع تحصیلی و عامل جنس وجود دارد. نتیجه گیری: متغیرهای چندی بر روی کیفیت پایان­نامه­های دانشگاهی اثرگذار هستند. نظارت بر فرآیند انجام پایان­نامه­ها از ابتدای انتخاب موضوع تا ارائه نهایی از سوی مسئولین جهت کنترل متغیرهای تاثیرگذار لازم و ضروری است. همچنین با توجه به تفاوت­های بین روش­های تحقیق پایان­نامه­ها بر اساس رشته­ها و مقاطع تحصیلی تدوین دستورالعمل­ها و راهنماها جهت سوق موضوعات و نتایج پایان­نامه­ها به نیازهای جامعه لازم و ضروری به نظر می­­رسد. واژه­های کلیدی: پایان­نامه­ های دانشگاهی؛ روش­ های تحقیق؛ دانشگاه ها
    کلید واژگان
    پایان­نامه­ های دانشگاهی
    روش­ های تحقیق
    دانشگاه ها

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-05-21
    1393-02-31
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوي دکتري، علم اطلاعات و دانش شناسي. دانشگاه علوم پزشکي اروميه، اروميه، ايران
    کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه پيام نور، تهران، ايران
    دانشيار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي، واحد علوم و تحقيقات تهران، تهران، ايران
    کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسي، مركز تحقيقات قلب و عروق، دانشگاه علوم پزشكي تبريز، تبريز، ايران
    کارشناس ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسي، دانشگاه اروميه، اروميه، ايران

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/1175
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781546

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب