نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمهنوش امينيfa_IR
dc.contributor.authorابوالقاسم نوريfa_IR
dc.contributor.authorحسين سماواتيانfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-09T03:55:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-27T03:55:27Z
dc.date.available1399-12-09T03:55:17Zfa_IR
dc.date.available2021-02-27T03:55:27Z
dc.date.issued2013-04-03en_US
dc.date.issued1392-01-14fa_IR
dc.date.submitted2011-11-10en_US
dc.date.submitted1390-08-19fa_IR
dc.identifier.citationمهنوش اميني, ابوالقاسم نوري, حسين سماواتيان. (1392). تأثیر آموزش مهارت‌هاي ارتباطي بر سلامت عمومي پرستاران. مدیریت اطلاعات سلامت, 0(0)fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/378
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/781516
dc.description.abstractمقدمه: مهارت‌های ارتباطی از جمله مهارت‌های اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهره‌مند شوند. هدف اين تحقيق، تعيين اثربخشي آموزش مهارت‌هاي ارتباطي بر ميزان سلامت عمومي (و ابعاد آن) پرستاران بيمارستان شهيد آيت‌اله کاشاني اصفهان بود. روش بررسي : نوع مطالعه‌ی این پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعه‌ی آماري، کليه‌ی پرستاران بيمارستان آيت‌اله کاشاني در سال 1388 (158 پرستار زن و مرد در 12 بخش) بود که از میان آن‌ها 20 پرستار برای شرکت در گروه آزمايشي و همچنین 20 پرستار برای شرکت در گروه شاهد به عنوان نمونه‌ی آماری و با روش نمونه‌گيري تصادفي طبقه‌اي متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. مداخله‌ی انجام شده، 8 جلسه‌ی آموزش مهارت‌هاي ارتباطي براي گروه آزمايشي در طی یک ماه بود. براي ارزيابي سلامت عمومی هر دو گروه، قبل و بعد از مداخله‌ی آموزشی (8 جلسه آموزش مهارت‌های ارتباطی) از پرسش‌نامه‌ی استاندارد سلامت عمومي (General Health Questionnaire یا GHQ-28) استفاده شد. ضريب پايايي اين پرسش‌نامه از طريق Cronbach's alpha برابر 78/0 برآورد شد. تحليل در سطح آمار توصيفي (ميانگين و انحراف معيار) و استنباطي (تحليل کوواريانس) توسط نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 16 انجام شد. يافته‌ها: آموزش مهارت‌های ارتباطی، میزان سلامت عمومی را 73 درصد افزایش و میزان افسردگي، اضطراب، اختلال در کارکردهاي اجتماعي و جسماني را به ترتیب 75، 72، 72 و 34 درصد کاهش داده است (01/0 > P). نتيجه‌گيري: با طراحي و اجراي استاندارد جلسات آموزشي و تدريس توسط مدرسين مجرب و متخصص، آموزش مهارت‌هاي ارتباطي تأثير بسزايي در سلامت عمومي کارکنان خواهد داشت. واژه‌هاي كليدي: مهارت‌هاي ارتباطي؛ آموزش؛ سلامت؛ پرستارانfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.subjectآموزش مهارت های ارتباطیfa_IR
dc.subjectسلامت عمومیfa_IR
dc.subjectپرستارfa_IR
dc.subjectبیمارستان.fa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مهارت‌هاي ارتباطي بر سلامت عمومي پرستارانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، روان‌شناسي صنعتي و سازماني، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، روان‌شناسي صنعتي و سازماني، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاديار، روان‌شناسي صنعتي و سازماني، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.issue0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد