| dc.contributor.author | محمدرضا احدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمدزمان حسن پور | fa_IR |
| dc.contributor.author | پریسا بشیری | fa_IR |
| dc.contributor.author | پوریا بشیری | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-08T21:58:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-26T21:58:59Z | |
| dc.date.available | 1399-12-08T21:58:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-26T21:58:59Z | |
| dc.date.issued | 2017-04-09 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-01-20 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-01-17 | en_US |
| dc.date.submitted | 1395-10-28 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدرضا احدی, محمدزمان حسن پور, پریسا بشیری, پوریا بشیری. (1396). راهکارهاي ارتقاي ايمني و پيشگيري از تصادفات عابران پياده در شهرستان قزوين. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 4(3), 143-150. doi: 10.22037/meipm.v4i3.15814 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i3.15814 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/15814 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777969 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف:ازآنجاکه نقش صنعت حملونقل، جابهجايي مسافر و كالا بهصورت ايمن، راحت، ارزان و سريع ميباشد، بحث ايمني رانندگي هميشه بهطور نسبي مطرح بوده ولي در دو دهه اخير به دليل افزايش تصادفات و تلفات ناشي از آن، اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار شده است. هدف از انجام مطالعه حاضر به حداقل رساندن خطراتي است که عابران پياده را تهديد ميکند که اين کار از طريق شناسايي نقاط حادثهخيز در شهر قزوين براي عابران و نيز ارائه راهحلهايي زودبازده و کمهزينه جهت بهبود ايمني عابران پياده ميباشد.روش بررسي: جهت رسيدن به اهداف در ابتدا معضلات و تلفات عابرين پياده در تصادفات مطرح گرديد و در مرحله بعدي نقاط حادثهخيز در دونقطه از شهر شناسايي شد و از طريق روش «تحليل سلسله مراتبي» براي 5 پارامتر (سرعت وسيله نقليه، هندسه راه ايمن، حجم ترافيک ايمن، رفتار ايمن عابر، شرايط محيطي) مورد ارزيابي قرارگرفته است.يافتهها: اطلاعات تصادفات در شهرستان قزوين نشان ميدهد که 38 درصد از تصادفات مربوط به سنين 19 تا 27 سال بوده و عمدتاهنگام عبور از عرض تقاطع و ميدانهاي شهر بوده است. يافتهها نشان ميدهد در تقاطع طالقاني رفتار ايمن عابران بالاترين امتياز را گرفته و اين بدان معني است که در اين خيابان احتياجي به تمهيداتي جهت تصحيح رفتار عابران پياده نيست. بعلاوه عدم وجود تمهيداتي همانند: چراغ راهنمايي و عدم زمانبندي مناسب آن باعث بروز تصادفات شده است. در تقاطع سپه نيز حجم ترافيک و سرعت وسايل نقليه بالاترين امتيازها را به خود اختصاص دادهاند ولي هندسه راه و نيز رفتار عابران امتياز کمتري کسب کردهاند.نتيجهگيري: نتايج نشاندهنده اين است که وقتي هندسه مسير مناسب نباشد عابر پياده نيز نميتواند رفتار مناسب و ايمني را به کار گيرد؛ بنابراين در تقاطع خيابان سپه علاوه بر اصلاح هندسي به هدايت مسير عابرين پياده مبادرت ورزيده شود. تنظيم زمانبندي چراغهاي راهنمايي و رانندگي و ايجاد جزاير ايمني ترافيکي بهعنوان ديگر راهحلهاي پيشنهادي در دو تقاطع طالقاني و سپه در شهر قزوين مناسب است. How to cite this article: Ahadi MR, Hassanpour MZ, Bashiri P, Bashiri P. Strategies to Promote Safety to Prevent Pedestrian Accidents in the City of Qazvin. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(3):143-50. | fa_IR |
| dc.format.extent | 408 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i3.15814 | |
| dc.subject | عابر پياده | fa_IR |
| dc.subject | ايمني راه | fa_IR |
| dc.subject | گروه آسيبپذير | fa_IR |
| dc.subject | تصادف | fa_IR |
| dc.subject | فرآيند تحليل سلسله مراتبي | fa_IR |
| dc.title | راهکارهاي ارتقاي ايمني و پيشگيري از تصادفات عابران پياده در شهرستان قزوين | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | پژوهشکده حملونقل، مرکز تحقيقات راه مسکن و شهرسازي، تهران، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده حملونقل، مرکز تحقيقات راه مسکن و شهرسازي، تهران، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه طراحي شهري، دانشکده معماري و شهرسازي، دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، قزوين، ايران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده فني مهندسي، دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، قزوين، ايران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 143 | |
| dc.citation.epage | 150 | |