• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    راهکارهاي ارتقاي ايمني و پيشگيري از تصادفات عابران پياده در شهرستان قزوين

    (ندگان)پدیدآور
    محمدرضا احدیمحمدزمان حسن پورپریسا بشیریپوریا بشیری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    408.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف:ازآنجاکه نقش صنعت حمل‌ونقل، جابه‌جايي مسافر و كالا به‌صورت ايمن، راحت،‌ ارزان و سريع مي‌باشد، بحث ايمني رانندگي هميشه به‌طور نسبي مطرح بوده ولي در دو دهه اخير به دليل افزايش تصادفات و تلفات ناشي از آن، اين موضوع از اهميت بيشتري برخوردار شده ‌است. هدف از انجام مطالعه حاضر به حداقل رساندن خطراتي است که عابران پياده را تهديد مي‌کند که اين کار از طريق شناسايي نقاط حادثه‌خيز در شهر قزوين براي عابران و نيز ارائه راه‌حل‌هايي زودبازده و کم‌هزينه جهت بهبود ايمني عابران پياده مي‌باشد.روش بررسي: جهت رسيدن به اهداف در ابتدا معضلات و تلفات عابرين پياده در تصادفات مطرح گرديد و در مرحله بعدي نقاط حادثه‌خيز در دونقطه از شهر شناسايي شد و از طريق روش «تحليل سلسله مراتبي» براي 5 پارامتر (سرعت وسيله نقليه، هندسه راه ايمن، حجم ترافيک ايمن، رفتار ايمن عابر، شرايط محيطي) مورد ارزيابي قرارگرفته است.يافته‌ها: اطلاعات تصادفات در شهرستان قزوين نشان‌ مي‌دهد که 38 درصد از تصادفات مربوط به سنين 19 تا 27 سال بوده و عمدتاهنگام عبور از عرض تقاطع و ميدان‌هاي شهر بوده است. يافته‌ها نشان مي‌دهد در تقاطع طالقاني رفتار ايمن عابران بالاترين امتياز را گرفته و اين بدان معني است که در اين خيابان احتياجي به تمهيداتي جهت تصحيح رفتار عابران پياده نيست. بعلاوه عدم وجود تمهيداتي همانند: چراغ راهنمايي و عدم زمان‌بندي مناسب آن باعث بروز تصادفات شده است. در تقاطع سپه‌ نيز حجم ترافيک و سرعت وسايل نقليه بالاترين امتيازها را به خود اختصاص داده‌اند ولي هندسه راه و نيز رفتار عابران امتياز کم‌تري کسب کرده‌اند.نتيجه‌گيري: نتايج نشان‌دهنده اين است که وقتي هندسه مسير مناسب نباشد عابر پياده نيز نمي‌تواند رفتار مناسب و ايمني را به کار گيرد؛ بنابراين در تقاطع خيابان سپه علاوه بر اصلاح هندسي به هدايت مسير عابرين پياده مبادرت ورزيده شود. تنظيم زمان‌بندي چراغ‌هاي راهنمايي و رانندگي و ايجاد جزاير ايمني ترافيکي به‌عنوان ديگر راه‌حل‌هاي پيشنهادي در دو تقاطع طالقاني و سپه در شهر قزوين مناسب است. How to cite this article: Ahadi MR, Hassanpour MZ, Bashiri P, Bashiri P. Strategies to Promote Safety to Prevent Pedestrian Accidents in the City of Qazvin. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(3):143-50.
    کلید واژگان
    عابر پياده
    ايمني راه
    گروه آسيب‌پذير
    تصادف
    فرآيند تحليل سلسله مراتبي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2017-04-09
    1396-01-20
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    پژوهشکده حمل‌ونقل، مرکز تحقيقات راه مسکن و شهرسازي، تهران، ايران
    پژوهشکده حمل‌ونقل، مرکز تحقيقات راه مسکن و شهرسازي، تهران، ايران
    گروه طراحي شهري، دانشکده معماري و شهرسازي، دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، قزوين، ايران
    دانشکده فني مهندسي، دانشگاه آزاد اسلامي قزوين، قزوين، ايران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i3.15814
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/15814
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777969

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب