نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمدینه روستای شالماییfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه رخشانیfa_IR
dc.contributor.authorعلی رمضانخانیfa_IR
dc.contributor.authorحمید سوریfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:57:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:57:30Z
dc.date.available1399-12-08T21:57:30Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:57:30Z
dc.date.issued2016-06-21en_US
dc.date.issued1395-04-01fa_IR
dc.date.submitted2016-06-21en_US
dc.date.submitted1395-04-01fa_IR
dc.identifier.citationمدینه روستای شالمایی, فاطمه رخشانی, علی رمضانخانی, حمید سوری. (1395). تأثير آموزش مبتني بر نظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شده بر رفتارهاي پيشگيري‌کننده از پرخاشگري. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 4(1), 46-39. doi: 10.22037/meipm.v4i1.13017fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i1.13017
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/13017
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777953
dc.description.abstractسابقه و هدف: رفتارهاي پرخاشگري در ميان کودکان رايج است. نظر به اهميت آموزش در ارتقاي رفتارهاي پيشگيري‌کننده از پرخاشگري، اين مطالعه باهدف تعيين تأثير آموزش مبتني بر نظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شده بر پيشگيري از پرخاشگري در دختران پنجم ابتدايي شهر کرج در سال تحصيلي 94-1393 انجام شد.روش بررسي: پژوهش حاضر از نوع مداخله آموزشي بود. اين مطالعه روي 144 دانش‌آموز (73 نفر گروه مداخله، 71 نفر گروه کنترل) انجام شد. دانش آموزان از طريق روش نمونه‌گيري تصادفي چندمرحله‌اي انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گيري پرسشنامه محقق ساخته بود که روايي و پايايي آن مورد تأييد قرار گرفت و در دو زمان (قبل و دو ماه بعد از مداخله آموزشي) توسط گروه‌ها تکميل شد. بعد از انجام پيش‌آزمون 8 جلسه آموزشي براي دانش آموزان گروه مداخله برگزار شد، درنهايت داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آزمون‌هاي تي مستقل، تي زوجي، رگرسيون خطي و آناليز کوواريانس مورد تجزيه‌وتحليل قرار گرفت.يافته‌ها: ميانگين نمرات نگرش (001/0 P<)، قصد (001/0 P<)، کنترل رفتاري درک شده (001/0 P<) و رفتار پيشگيري از پرخاشگري (001/0 P<) در گروه مداخله بعد از آموزش تفاوت معني‌داري با گروه کنترل داشت. آزمون رگرسيون خطي نشان داد، کنترل رفتاري درک شده داراي بيشترين اثر پيش‌بيني کنندگي قصد(001/0 p<, 438/0 β =) و رفتار پيشگيري از پرخاشگري (040/0 p<, 267/0 β =) بود.نتيجه‌گيري: نتايج مطالعه حاضر نشان داد سازه کنترل رفتاري درک شده بيشترين اثر پيش‌بيني کنندگي قصد و رفتار پيشگيري از پرخاشگري را دارد و با تغيير آن مي‌توان تا حدودي از بروز رفتار پرخاشگرانه در دانش آموزان پيشگيري کرد. How to cite this article: Roostai Shalmaii M, Rakhshani F, Ramezankhani A, Soori H. Effect of Education Based on the Theory of Planned Behavior on Preventive Behaviors of Aggression. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(1):39-46.fa_IR
dc.format.extent315
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i1.13017
dc.subjectپرخاشگريfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectنظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شدهfa_IR
dc.titleتأثير آموزش مبتني بر نظريه رفتار برنامه‌ريزي‌شده بر رفتارهاي پيشگيري‌کننده از پرخاشگريfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوي کارشناسي ارشد آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت‌ها، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتى، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه بهداشت عمومي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتى، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت‌ها، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتى، تهران، ايرانfa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue1
dc.citation.spage46
dc.citation.epage39


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد