نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهاب الدین عیسی لوfa_IR
dc.contributor.authorزهره فنیfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:54:22Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:54:22Z
dc.date.available1399-12-08T21:54:22Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:54:22Z
dc.date.issued2020-09-13en_US
dc.date.issued1399-06-23fa_IR
dc.date.submitted2019-11-10en_US
dc.date.submitted1398-08-19fa_IR
dc.identifier.citationشهاب الدین عیسی لو, زهره فنی. (1399). شناسايي و تحليل فضايي نقاط حادثه خيز ترافيکي در سطح شهر قم. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 8(2), 108-97. doi: 10.22037/meipm.v8i2.27776fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v8i2.27776
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/27776
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777919
dc.description.abstractسابقه و هدف: سوانح رانندگي همواره تهديدي براي زندگي عموم شهروندان محسوب مي‌شود. اغلب اين سوانح، در موقعيت‌هاي مشخصي در سطح شهرها به وقوع مي‌پيوندد. شناسايي چنين نقاطي به‌عنوان نخستين و مهم‌ترين اقدام در فرايند مديريت ايمني راه‌هاي درون‌شهري به شمار مي‌آيد. شهر قم ازجمله شهرهايي است که به سبب وقوع تصادفات متعدد در رديف سانحه خيز‌ترين شهرهاي کشور شناخته مي‌شود. به‌طوري‌که سالانه بيش از پنج هزار فقره تصادف در سطح اين شهر به ثبت مي‌رسد. مطالعه با هدف شناسايي و تحليل فضايي  نقاط حادثه‌خيز ترافيکي شهر قم انجام شد. روش بررسي: مطالعه با استفاده از دو روش کتابخانه‌اي و ميداني براي گردآوري داده‌هاي موردنياز اجرا ‌شد. از منابع کتابخانه‌اي براي مباني و چارچوب نظري تحقيق بهره گرفته‌شد و در بخش تعيين مسيرها و نقاط حادثه‌خيز شهر قم از اطلاعات ميداني (شامل اطلاعات ارائه‌شده تصادفات توسط پليس راهور و پزشکي قانوني استان قم براي سال‌هاي 1395 تا 1397 و همچنين پيمايش ميداني جهت تدقيق محل تصادفات) استفاده شد. به‌منظور تحليل داده‌ها از روش ضريب شدت تصادفات و از آزمون تخمين تراکم کرنل در سيستم اطلاعات جغرافيايي  با استفاده از نرم افزارهاي ArcGIS   براي شناسايي نقاط حادثه‌خيز در سطح معابر شهر قم استفاده شد. نتايج: يافته‌هاي بخش اول نشان داد؛ اغلب تصادفات در فصول گرم سال (5/29 درصد)، در روزهاي شنبه و سه‌شنبه (2/32 درصد) و همچنين ساعات پاياني روز و آغازين شب (5/25 درصد) رخ مي‌داد. در ميان وضعيت تصادفات بررسي‌شده موتورسيکلت‌ها (3/46 درصد) بيشترين آمار تصادفات را به خود اختصاص دادند. به لحاظ موقعيت مکاني تصادفات، معابر اصلي منطقه 4 شهر قم شامل بلوارهاي الغدير (با ضريب 127/3)، جمهوري اسلامي (ضريب 082/2)، محمدامين (ضريب 009/1) و خيابان شهيد صدوقي (ضريب 432/1) به‌عنوان سانحه خيرترين بلوارهاي شهر قم بود. همچنين عدم توجه به جلو (8/24 درصد) نيز مهم‌ترين عامل بروز تصادفات به شمار مي‌آيد. نتيجه‌گيري: به‌طورکلي تمامي دوربرگردان‌ها و تقاطع‌هاي موجود در سطح مسيرهاي حادثه‌خيز، مسيرهاي ويژه اتوبوس‌هاي تندرو، ميدان‌ها نيازمند مطالعات فني و اصلاح وضعيت است. How to cite this article: Isalou SH, Fanni Z. Identification and Spatial Analysis of Crashs Points in Qom City. J Saf Promot Inj Prev. 2020; 8(2):97-108.fa_IR
dc.format.extent935
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v8i2.27776
dc.subjectايمنيfa_IR
dc.subjectنقاط حادثه خيزfa_IR
dc.subjectسوانح ترافيکيfa_IR
dc.subjectتحليل هاي فضاييfa_IR
dc.subjectشهر قمfa_IR
dc.titleشناسايي و تحليل فضايي نقاط حادثه خيز ترافيکي در سطح شهر قمfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوي دکتري گروه جغرافياي انساني و آمايش، دانشکده علوم زمين، دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه جغرافياي انساني و آمايش، دانشکده علوم زمين دانشگاه شهيد بهشتي، تهران، ايران.fa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage108
dc.citation.epage97


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد