نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمرادعلي زارعي پورfa_IR
dc.contributor.authorسيد سعيد مظلومي محمود آبادfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:50:23Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:50:24Z
dc.date.available1399-12-08T21:50:23Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:50:24Z
dc.date.issued2020-05-27en_US
dc.date.issued1399-03-07fa_IR
dc.date.submitted2020-06-09en_US
dc.date.submitted1399-03-20fa_IR
dc.identifier.citationمرادعلي زارعي پور, سيد سعيد مظلومي محمود آباد. (1399). تاثير مداخله آموزشي در ارتقاء دانش و خود کار آمدي سالمندان درپيشگيري از زمين خوردن. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 7(4), 233-226. doi: 10.22037/meipm.v7i4.30833fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i4.30833
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/30833
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777876
dc.description.abstractسابقه و هدف: زمين خوردن يکي از شايع ترين و جدي ترين مشکلات سلامتي در سالمندان مي باشد که باعث ناتواني و افزايش مرگ و مير و تحمل هزينه به فرد و جامعه مي شود اين پژوهش با هدف تعيين تاثير مداخله آموزشي در ارتقاء دانش و خود کار آمدي سالمندان درپيشگيري از زمين خوردن انجام شد.روش بررسي: در اين مطالعه تجربي 200 سالمند، 100 نفر گروه مداخله  و 100 نفر گروه کنترل  وارد مطالعه شدند نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي اخذ گرديد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه محقق ساخت بود. مداخله آموزشي طي سه جلسه 45 دقيقه اي انجام شد. اطلاعات از طريق پرسشنامه هاي استاندارد طي مصاحبه مستقيم قبل از مداخله آموزشي و شش ماه بعد از آن، جمع آوري گرديد. داده ها با استفاده از آزمون هاي تي مستقل، تي زوجي  مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.نتايج: نتايج نشان داد درگروه مداخله ميانگين نمره دانش، خودکار آمدي قبل مداخله به ترتيب14/3±54/12، 11/4±34/13 و بعد از مداخله 60/2±94/16، 53/3±18/19 بود که در مقايسه با گروه کنترل بعد از مداخله ميانگين نمره افزايش داشت. و اختلاف معني دار بود ولي در گروه کنترل اختلاف معني داري مشاهده نگرديد. همچنين يافته‌هاي پژوهش حاکي از کاهش معني‌دار درصد زمين خوردن افراد گروه مداخله در مقايسه با گروه کنترل در بعد از مداخلات بود (05/0>P).نتيجه گيري: از آن جايي‌که وجود دانش و خودکارآمدي بيشتر مي‌تواند به توانمندي سالمندان در پيشگيري از زمين خوردن منجرگردد، لذا پيشنهاد مي‌گردد مداخلات آموزشي چند وجهي پيشگيري از زمين خوردن در سالمندان برگزار گردد. How to cite this article: Zareipour M, Mazloomy Mahmoodabad S.S. The Effect of Educational Intervention on Promoting Knowledge and Self -efficacy of Elderly in Preventing Falling. J Saf  Promot Inj Prev. 2020; 7(4):226-33.fa_IR
dc.format.extent345
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i4.30833
dc.subjectزمين خوردنfa_IR
dc.subjectخودکار آمديfa_IR
dc.subjectسالمندانfa_IR
dc.subjectارتقاي دانشfa_IR
dc.subjectاروميهfa_IR
dc.titleتاثير مداخله آموزشي در ارتقاء دانش و خود کار آمدي سالمندان درپيشگيري از زمين خوردنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت ارتقاء سلامت، مرکز تحقيقات نظام سلامت، مرکز بهداشت اروميه، دانشگاه علوم پزشکي اروميه، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش بهداشت ارتقاء سلامت، مرکز تحقيقات عوامل موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شهيد صدوقي يزد، ايرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue4
dc.citation.spage233
dc.citation.epage226


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد