• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 7, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثير مداخله آموزشي در ارتقاء دانش و خود کار آمدي سالمندان درپيشگيري از زمين خوردن

    (ندگان)پدیدآور
    مرادعلي زارعي پورسيد سعيد مظلومي محمود آباد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    345.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: زمين خوردن يکي از شايع ترين و جدي ترين مشکلات سلامتي در سالمندان مي باشد که باعث ناتواني و افزايش مرگ و مير و تحمل هزينه به فرد و جامعه مي شود اين پژوهش با هدف تعيين تاثير مداخله آموزشي در ارتقاء دانش و خود کار آمدي سالمندان درپيشگيري از زمين خوردن انجام شد.روش بررسي: در اين مطالعه تجربي 200 سالمند، 100 نفر گروه مداخله  و 100 نفر گروه کنترل  وارد مطالعه شدند نمونه پژوهش با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي تصادفي اخذ گرديد. ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه محقق ساخت بود. مداخله آموزشي طي سه جلسه 45 دقيقه اي انجام شد. اطلاعات از طريق پرسشنامه هاي استاندارد طي مصاحبه مستقيم قبل از مداخله آموزشي و شش ماه بعد از آن، جمع آوري گرديد. داده ها با استفاده از آزمون هاي تي مستقل، تي زوجي  مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند.نتايج: نتايج نشان داد درگروه مداخله ميانگين نمره دانش، خودکار آمدي قبل مداخله به ترتيب14/3±54/12، 11/4±34/13 و بعد از مداخله 60/2±94/16، 53/3±18/19 بود که در مقايسه با گروه کنترل بعد از مداخله ميانگين نمره افزايش داشت. و اختلاف معني دار بود ولي در گروه کنترل اختلاف معني داري مشاهده نگرديد. همچنين يافته‌هاي پژوهش حاکي از کاهش معني‌دار درصد زمين خوردن افراد گروه مداخله در مقايسه با گروه کنترل در بعد از مداخلات بود (05/0>P).نتيجه گيري: از آن جايي‌که وجود دانش و خودکارآمدي بيشتر مي‌تواند به توانمندي سالمندان در پيشگيري از زمين خوردن منجرگردد، لذا پيشنهاد مي‌گردد مداخلات آموزشي چند وجهي پيشگيري از زمين خوردن در سالمندان برگزار گردد. How to cite this article: Zareipour M, Mazloomy Mahmoodabad S.S. The Effect of Educational Intervention on Promoting Knowledge and Self -efficacy of Elderly in Preventing Falling. J Saf  Promot Inj Prev. 2020; 7(4):226-33.
    کلید واژگان
    زمين خوردن
    خودکار آمدي
    سالمندان
    ارتقاي دانش
    اروميه

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-05-27
    1399-03-07
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه آموزش بهداشت ارتقاء سلامت، مرکز تحقيقات نظام سلامت، مرکز بهداشت اروميه، دانشگاه علوم پزشکي اروميه، ايران
    گروه آموزش بهداشت ارتقاء سلامت، مرکز تحقيقات عوامل موثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي و خدمات بهداشتي درماني شهيد صدوقي يزد، ايران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i4.30833
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/30833
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777876

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب