نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحمید سوریfa_IR
dc.contributor.authorترانه یوسفی نژادیfa_IR
dc.contributor.authorعلیرضا رزاقیfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:49:45Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:49:45Z
dc.date.available1399-12-08T21:49:45Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:49:45Z
dc.date.issued2019-05-14en_US
dc.date.issued1398-02-24fa_IR
dc.date.submitted2019-05-14en_US
dc.date.submitted1398-02-24fa_IR
dc.identifier.citationحمید سوری, ترانه یوسفی نژادی, علیرضا رزاقی. (1398). بررسي شيوع خشونت در رانندگي بين رانندگان شهر تهران. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 6(4), 222-215. doi: 10.22037/meipm.v6i4.25497fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.25497
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/25497
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777869
dc.description.abstractسابقه و هدف: سوانح ترافيکي و پيامد ترافيک ناهنجار نه‌تنها شامل مرگ و مصدوميت در جامعه مي‌شود بلکه موجب گسيختگي روابط اجتماعي، برهم خوردن سلامت روان و پايين آمدن کيفيت زندگي مردم اين جوامع مي‌شود. رفتارهاي خشونت‌آميز در رانندگي علاوه بر آسيب جسماني و مرگ، بر سلامت اجتماعي و رواني شهروندان نيز تأثير مي‌گذارد. اين تحقيق باهدف شناسايي رفتارهاي خشونت‌آميز رانندگان وسايل نقليه موتوري و اندازه‌گيري و توزيع اين رفتارها در تهران انجام شد.روش بررسي: اين پژوهش با استفاده از يک پرسشنامه پژوهشگر ساخته با روايي و پايايي بالا در بازه زماني شهريور تا آذر 1397 انجام شد. پرسشنامه داراي دو بخش اطلاعات دموگرافيک رانندگان و 20 سؤال اختصاصي در مورد رفتارهاي خشونت‌آميز بود. سؤالات اختصاصي در مقياس 5 درجه‌اي ليکرت از کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم = 5 طراحي شد. براي محاسبه روايي محتوايي از ضريب نسبت اعتبار محتوا استفاده شد که براي هر سؤالات بالاي 7/0 و براي کليه سؤالات 72/0 بود. با استفاده ازنظر 10 متخصص شاخص روايي محتوا نيز 8/0 محاسبه شد. براي پايايي از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد. ضريب کرونباخ 7/0 بود. تحليل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آمار توصيفي و تحليل آماري ناپارمتريک (من ويتني و کروسکال) انجام شد.يافته‌ها: رفتار عصبي شدن از گير افتادن در ترافيک يا گير افتادن پشت راننده‌اي که آهسته رانندگي مي‌کند، بيشترين توزيع را در بين رانندگان داشت (2/11). کمترين ميانگين نيز مربوط به عبور از چراغ قرمز و زبان يا شکلک درآوردن براي ساير رانندگان بود. بررسي ارتباط متغيرهاي دموگرافيک با ميزان خشونت در رانندگان نيز نشان داد، بين نوع وسيله نقليه و ميانگين خشونت(p=0.001) و بين ميانگين خشونت در دو گروه از رانندگان که سابقه درگيري و نزاع داشتند و گروهي که نداشتند، ارتباط معنادار ديده شد ((p=0.018.نتيجه‌گيري: با توجه به اينکه رفتار خشونت‌آميز در رانندگي مي‌تواند عواقب منفي زيادي در جامعه داشته باشد، بهتر است براي افرادي که سابقه نزاع و درگير شدن با افراد ديگر رادارند و صبر و تحمل کمتري در ترافيک دارند، آموزش و فرهنگ‌سازي در جهت اصلاح رفتار رانندگي، کنترل پرخاشگري رانندگي و احترام به قانون به کار گرفته شود.How to cite this article:Soori H, Yousefinezhadi T, Razaghi A. The Prevalence of Violence in Driving among Motor Vehicles Drivers in Tehran. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4):215-22.fa_IR
dc.format.extent270
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.25497
dc.subjectخشونتfa_IR
dc.subjectرانندگيfa_IR
dc.subjectرفتارfa_IR
dc.subjectتهرانfa_IR
dc.titleبررسي شيوع خشونت در رانندگي بين رانندگان شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايرانfa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue4
dc.citation.spage222
dc.citation.epage215


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد