• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسي شيوع خشونت در رانندگي بين رانندگان شهر تهران

    (ندگان)پدیدآور
    حمید سوریترانه یوسفی نژادیعلیرضا رزاقی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    270.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: سوانح ترافيکي و پيامد ترافيک ناهنجار نه‌تنها شامل مرگ و مصدوميت در جامعه مي‌شود بلکه موجب گسيختگي روابط اجتماعي، برهم خوردن سلامت روان و پايين آمدن کيفيت زندگي مردم اين جوامع مي‌شود. رفتارهاي خشونت‌آميز در رانندگي علاوه بر آسيب جسماني و مرگ، بر سلامت اجتماعي و رواني شهروندان نيز تأثير مي‌گذارد. اين تحقيق باهدف شناسايي رفتارهاي خشونت‌آميز رانندگان وسايل نقليه موتوري و اندازه‌گيري و توزيع اين رفتارها در تهران انجام شد.روش بررسي: اين پژوهش با استفاده از يک پرسشنامه پژوهشگر ساخته با روايي و پايايي بالا در بازه زماني شهريور تا آذر 1397 انجام شد. پرسشنامه داراي دو بخش اطلاعات دموگرافيک رانندگان و 20 سؤال اختصاصي در مورد رفتارهاي خشونت‌آميز بود. سؤالات اختصاصي در مقياس 5 درجه‌اي ليکرت از کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم = 5 طراحي شد. براي محاسبه روايي محتوايي از ضريب نسبت اعتبار محتوا استفاده شد که براي هر سؤالات بالاي 7/0 و براي کليه سؤالات 72/0 بود. با استفاده ازنظر 10 متخصص شاخص روايي محتوا نيز 8/0 محاسبه شد. براي پايايي از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد. ضريب کرونباخ 7/0 بود. تحليل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آمار توصيفي و تحليل آماري ناپارمتريک (من ويتني و کروسکال) انجام شد.يافته‌ها: رفتار عصبي شدن از گير افتادن در ترافيک يا گير افتادن پشت راننده‌اي که آهسته رانندگي مي‌کند، بيشترين توزيع را در بين رانندگان داشت (2/11). کمترين ميانگين نيز مربوط به عبور از چراغ قرمز و زبان يا شکلک درآوردن براي ساير رانندگان بود. بررسي ارتباط متغيرهاي دموگرافيک با ميزان خشونت در رانندگان نيز نشان داد، بين نوع وسيله نقليه و ميانگين خشونت(p=0.001) و بين ميانگين خشونت در دو گروه از رانندگان که سابقه درگيري و نزاع داشتند و گروهي که نداشتند، ارتباط معنادار ديده شد ((p=0.018.نتيجه‌گيري: با توجه به اينکه رفتار خشونت‌آميز در رانندگي مي‌تواند عواقب منفي زيادي در جامعه داشته باشد، بهتر است براي افرادي که سابقه نزاع و درگير شدن با افراد ديگر رادارند و صبر و تحمل کمتري در ترافيک دارند، آموزش و فرهنگ‌سازي در جهت اصلاح رفتار رانندگي، کنترل پرخاشگري رانندگي و احترام به قانون به کار گرفته شود.How to cite this article:Soori H, Yousefinezhadi T, Razaghi A. The Prevalence of Violence in Driving among Motor Vehicles Drivers in Tehran. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4):215-22.
    کلید واژگان
    خشونت
    رانندگي
    رفتار
    تهران

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-05-14
    1398-02-24
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
    مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
    مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.25497
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/25497
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777869

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب