بررسي شيوع خشونت در رانندگي بين رانندگان شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
حمید سوریترانه یوسفی نژادیعلیرضا رزاقینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: سوانح ترافيکي و پيامد ترافيک ناهنجار نهتنها شامل مرگ و مصدوميت در جامعه ميشود بلکه موجب گسيختگي روابط اجتماعي، برهم خوردن سلامت روان و پايين آمدن کيفيت زندگي مردم اين جوامع ميشود. رفتارهاي خشونتآميز در رانندگي علاوه بر آسيب جسماني و مرگ، بر سلامت اجتماعي و رواني شهروندان نيز تأثير ميگذارد. اين تحقيق باهدف شناسايي رفتارهاي خشونتآميز رانندگان وسايل نقليه موتوري و اندازهگيري و توزيع اين رفتارها در تهران انجام شد.روش بررسي: اين پژوهش با استفاده از يک پرسشنامه پژوهشگر ساخته با روايي و پايايي بالا در بازه زماني شهريور تا آذر 1397 انجام شد. پرسشنامه داراي دو بخش اطلاعات دموگرافيک رانندگان و 20 سؤال اختصاصي در مورد رفتارهاي خشونتآميز بود. سؤالات اختصاصي در مقياس 5 درجهاي ليکرت از کاملاً مخالفم=1 تا کاملاً موافقم = 5 طراحي شد. براي محاسبه روايي محتوايي از ضريب نسبت اعتبار محتوا استفاده شد که براي هر سؤالات بالاي 7/0 و براي کليه سؤالات 72/0 بود. با استفاده ازنظر 10 متخصص شاخص روايي محتوا نيز 8/0 محاسبه شد. براي پايايي از ضريب آلفاي کرونباخ استفاده شد. ضريب کرونباخ 7/0 بود. تحليل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آمار توصيفي و تحليل آماري ناپارمتريک (من ويتني و کروسکال) انجام شد.يافتهها: رفتار عصبي شدن از گير افتادن در ترافيک يا گير افتادن پشت رانندهاي که آهسته رانندگي ميکند، بيشترين توزيع را در بين رانندگان داشت (2/11). کمترين ميانگين نيز مربوط به عبور از چراغ قرمز و زبان يا شکلک درآوردن براي ساير رانندگان بود. بررسي ارتباط متغيرهاي دموگرافيک با ميزان خشونت در رانندگان نيز نشان داد، بين نوع وسيله نقليه و ميانگين خشونت(p=0.001) و بين ميانگين خشونت در دو گروه از رانندگان که سابقه درگيري و نزاع داشتند و گروهي که نداشتند، ارتباط معنادار ديده شد ((p=0.018.نتيجهگيري: با توجه به اينکه رفتار خشونتآميز در رانندگي ميتواند عواقب منفي زيادي در جامعه داشته باشد، بهتر است براي افرادي که سابقه نزاع و درگير شدن با افراد ديگر رادارند و صبر و تحمل کمتري در ترافيک دارند، آموزش و فرهنگسازي در جهت اصلاح رفتار رانندگي، کنترل پرخاشگري رانندگي و احترام به قانون به کار گرفته شود.How to cite this article:Soori H, Yousefinezhadi T, Razaghi A. The Prevalence of Violence in Driving among Motor Vehicles Drivers in Tehran. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4):215-22.
کلید واژگان
خشونترانندگي
رفتار
تهران
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2019-05-141398-02-24
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیسازمان پدید آورنده
مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايرانمرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
مرکز تحقيقات ارتقاي ايمني و پيشگيري از مصدوميت ها، دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي، تهران، ايران
شاپا
2345-24552383-1901




