• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 6, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    راهکارهاي پيشگيري و کاهش تصادفات، ارزيابي و اولويت‌بندي آنها با مدل‌سازي (مطالعه موردي: اصفهان)

    (ندگان)پدیدآور
    محسن ابوطالبي اصفهانيحسين حق‌شناسداوود صالحان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    589.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: تصادفات وسايل‌نقليه و عابران نتيجه افزايش وسايل‌نقليه بوده که عدم برنامه‌ريزي براي کاهش آنها موجب خسارات جبران‌ناپذيري خواهد شد. برنامه‌ريزي نياز به مدل‌هاي پيش‌بيني داشته که تعيين تاثير عوامل براي کنترل هزينه‌ها قبل از اجراء و سنجش و اولويت‌بندي آنها لازم است. خيابان دو طبقه امام خميني (ره) اصفهان در رتبه اول تصادفات شهر اصفهان قرار داشته؛ لذا هدف پژوهش، تحليل راهکارها و ترکيب آنها و اولويت-بندي براي کاهش و پيشگيري تصادفات و افزايش ايمني با مدل‌سازي، است.روش بررسي: از آمار تصادفات سال 1394 و جمع‌آوري جزئيات به روش ميداني و تعريف راهکارها و مدل-سازي در نرم افزار IHSDM که مختص تحليل ايمني است، استفاده شد. به جهت ملاحظات اخلاقي اطلاعات هويتي افراد درگير در تصادفات توسط پليس ارايه نشد. راهکار‌هاي حذف پارک حاشيه‌اي، کاهش دسترسي، افزايش فاصله و کاهش تعداد اجسام ثابت از لبه سواره‌رو و ترکيب آنها، تحليل شدند. در پل امام خميني (ره) افزايش تعداد و عرض خطوط عبور و فاصله گاردريل از لبه سواره‌رو، بررسي شدند.يافته‌ها: لزوم کاليبره کردن نرم افزار IHSDM محرز شد و تحليل نشان داد در صورت اعمال نکردن هيچ راهکاري، تصادفات %6/12 افزايش مي‌يابد. در ميان راهکارهاي تکي و ترکيبي در خيابان امام خميني (ره)، حذف پارک حاشيه‌اي و استفاده از 4 راهکار هم‌زمان؛ و در روي پل، افزايش فاصله گاردريل مياني از لبه روسازي بيشترين تاثير را دارد.نتيجه‌گيري: کاربرد مدل‌ها، ارايه راهکارها و بررسي تاثير هر يک و اولويت‌بندي آنها و استفاده از تمام عوامل دخيل در تصادفات در پيشگيري و کاهش تصادفات، محرز است.How to cite this article:Aboutalebi-Esfahani M, Haghshenas H, Salehan D. Strategies for Preventing or Reducing Accidents, and Assessing and Prioritizing them with Modeling Case Study: Isfahan. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(4):191-202.
    کلید واژگان
    اولويت‌بندي راهکارها
    پيشگيري از تصادفات
    تصادفات شهري
    راهکار ايمني‌
    نرم افزار IHSDM
    مدل‌سازي تصادفات

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2019-05-14
    1398-02-24
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه برنامه ريزي و حمل و نقل، دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
    گروه برنامه‌ريزي و حمل‌و‌نقل، دانشکده حمل‌و‌نقل، دانشگاه صنعتي اصفهان، اصفهان، ايران
    گروه برنامه ريزي و حمل و نقل، دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i4.25493
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/25493
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777867

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب