نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپیمان اسدیfa_IR
dc.contributor.authorفاطمه نیازمندfa_IR
dc.contributor.authorسیده معصومه ملکی ضیابریfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:49:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:49:00Z
dc.date.available1399-12-08T21:49:00Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:49:00Z
dc.date.issued2019-07-07en_US
dc.date.issued1398-04-16fa_IR
dc.date.submitted2019-08-19en_US
dc.date.submitted1398-05-28fa_IR
dc.identifier.citationپیمان اسدی, فاطمه نیازمند, سیده معصومه ملکی ضیابری. (1398). بررسي اپيدميولوژيك حوادث رانندگي امدادرساني شده توسط اورژانس گيلان در سال‌هاي 95-91. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 7(1), 9-5. doi: 10.22037/meipm.v7i1.26772fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i1.26772
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/26772
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777861
dc.description.abstractسابقه و هدف: امروزه يكي از مهم‌ترين خطراتي كه روند سلامت جامعه و توسعه پايدار را تهديد مي‌کند، افزايش ميزان تصادفات رانندگي است. هدف از اين مقاله بررسي اپيدميولوژيك تصادفات رانندگي در گيلان در طي سال‌هاي 95-91 بود.روش بررسي: مطالعه به‌صورت تحليلي مقطعي، بر روي 82432 مورد تصادفات رانندگي امدادرساني شده توسط اورژانس 115 استان گيلان طي سال‌هاي 95-91 انجام شد. با بررسي برگه‌هاي مأموريتي که توسط تکنسين‌هاي اورژانس تکميل مي‌گردد، اطلاعات جمع‌آوري شد و به‌صورت چک‌ليستي که شامل متغيرهاي سن، جنس، مکان تصادفات (درون‌شهري، بيرون شهري، راه روستايي)، وضعيت مصدوم (راننده، عابر، سرنشين، موتورسوار)، شدت جراحت و فصل تصادفات رانندگي تکميل شد و توسط نرم‌افزار آماري spss نسخه 19 و آزمون‌هاي آماري  chisquer, Ttest تجزيه‌وتحليل گرديد. به‌منظور رعايت موازين اخلاق در پژوهش، مشخصات مربوط به نمونه‌ها محرمانه بوده و از دسترس افراد خارج است.يافته‌ها: بررسي‌ها نشان داد كه ميزان بروز تصادفات درسال 95 نسبت به سال 91، 4/14 درصد افزايش داشت. از كل موارد تصادفات 5/74% مرد بودند. بيشترين رده سني تصادفات بين 24-18 سال با 3/11% بود. بيشترين تصادفات در جاده‌هاي برون‌شهري با 53% رخ‌داده بود. بالاترين تلفات رانندگي در جنس مذكر موتورسوار با 2/11% بود. از كل موارد مجروحين تصادفات 7/57% در بيمارستان بستري‌شده و 2/42% به‌طور سرپايي درمان شدند.نتيجه‌گيري: اكثر مصدومين حوادث ترافيكي رانندگان جوان به‌ويژه موتورسواران تشكيل مي‌دهند. كه اين امر به دليل رواج فراواني استفاده در موتورسيكلت، عدم استفاده از كلاه ايمني و بي‌توجهي به قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي است كه بايد جهت پيشگيري گام‌هاي مؤثري برداشته شود.How to cite this article:Asadi P, Niazmand F, Maleki Ziabari SM. The Comparative Study of the Epidemiology of the Traffic Accidents Helped by EMS, Guilan 2013-2017. J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(1):5-9.fa_IR
dc.format.extent284
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i1.26772
dc.subjectتصادفات رانندگيfa_IR
dc.subjectامدادرسانيfa_IR
dc.subjectاورژانس پيش بيمارستانيfa_IR
dc.titleبررسي اپيدميولوژيك حوادث رانندگي امدادرساني شده توسط اورژانس گيلان در سال‌هاي 95-91fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentطب اورژانس، مرکز تحقيقات تروماي جاده‌اي، دانشگاه علوم پزشکي گيلان، رشت، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي گيلان، دانشگاه علوم پزشکي گيلان، رشت، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي گيلان، دانشگاه علوم پزشکي گيلان، رشت، ايرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue1
dc.citation.spage9
dc.citation.epage5


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد