• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 7, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسي اپيدميولوژيك حوادث رانندگي امدادرساني شده توسط اورژانس گيلان در سال‌هاي 95-91

    (ندگان)پدیدآور
    پیمان اسدیفاطمه نیازمندسیده معصومه ملکی ضیابری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    284.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: امروزه يكي از مهم‌ترين خطراتي كه روند سلامت جامعه و توسعه پايدار را تهديد مي‌کند، افزايش ميزان تصادفات رانندگي است. هدف از اين مقاله بررسي اپيدميولوژيك تصادفات رانندگي در گيلان در طي سال‌هاي 95-91 بود.روش بررسي: مطالعه به‌صورت تحليلي مقطعي، بر روي 82432 مورد تصادفات رانندگي امدادرساني شده توسط اورژانس 115 استان گيلان طي سال‌هاي 95-91 انجام شد. با بررسي برگه‌هاي مأموريتي که توسط تکنسين‌هاي اورژانس تکميل مي‌گردد، اطلاعات جمع‌آوري شد و به‌صورت چک‌ليستي که شامل متغيرهاي سن، جنس، مکان تصادفات (درون‌شهري، بيرون شهري، راه روستايي)، وضعيت مصدوم (راننده، عابر، سرنشين، موتورسوار)، شدت جراحت و فصل تصادفات رانندگي تکميل شد و توسط نرم‌افزار آماري spss نسخه 19 و آزمون‌هاي آماري  chisquer, Ttest تجزيه‌وتحليل گرديد. به‌منظور رعايت موازين اخلاق در پژوهش، مشخصات مربوط به نمونه‌ها محرمانه بوده و از دسترس افراد خارج است.يافته‌ها: بررسي‌ها نشان داد كه ميزان بروز تصادفات درسال 95 نسبت به سال 91، 4/14 درصد افزايش داشت. از كل موارد تصادفات 5/74% مرد بودند. بيشترين رده سني تصادفات بين 24-18 سال با 3/11% بود. بيشترين تصادفات در جاده‌هاي برون‌شهري با 53% رخ‌داده بود. بالاترين تلفات رانندگي در جنس مذكر موتورسوار با 2/11% بود. از كل موارد مجروحين تصادفات 7/57% در بيمارستان بستري‌شده و 2/42% به‌طور سرپايي درمان شدند.نتيجه‌گيري: اكثر مصدومين حوادث ترافيكي رانندگان جوان به‌ويژه موتورسواران تشكيل مي‌دهند. كه اين امر به دليل رواج فراواني استفاده در موتورسيكلت، عدم استفاده از كلاه ايمني و بي‌توجهي به قوانين و مقررات راهنمايي و رانندگي است كه بايد جهت پيشگيري گام‌هاي مؤثري برداشته شود.How to cite this article:Asadi P, Niazmand F, Maleki Ziabari SM. The Comparative Study of the Epidemiology of the Traffic Accidents Helped by EMS, Guilan 2013-2017. J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(1):5-9.
    کلید واژگان
    تصادفات رانندگي
    امدادرساني
    اورژانس پيش بيمارستاني

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-07-07
    1398-04-16
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    طب اورژانس، مرکز تحقيقات تروماي جاده‌اي، دانشگاه علوم پزشکي گيلان، رشت، ايران
    مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي گيلان، دانشگاه علوم پزشکي گيلان، رشت، ايران
    مرکز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشکي گيلان، دانشگاه علوم پزشکي گيلان، رشت، ايران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i1.26772
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/26772
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777861

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب