| dc.contributor.author | محمدرضا مهماندار | fa_IR |
| dc.contributor.author | مسعود صالحی | fa_IR |
| dc.contributor.author | توفیق مبادری | fa_IR |
| dc.contributor.author | محمد آریانا | fa_IR |
| dc.contributor.author | احسان خلیلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-08T21:47:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-26T21:47:24Z | |
| dc.date.available | 1399-12-08T21:47:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-26T21:47:24Z | |
| dc.date.issued | 2019-01-05 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-10-15 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2019-01-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-10-18 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محمدرضا مهماندار, مسعود صالحی, توفیق مبادری, محمد آریانا, احسان خلیلی. (1397). ارزيابي روند مرگومير عابران پياده سوانح ترافيکي جهان (2015 - 1990). ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 6(3), 130-123. doi: 10.22037/meipm.v6i3.23962 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i3.23962 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/23962 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777845 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: عابران پياده در ميان کاربران جادهها به عنوان آسيبپذيرترين گروه در معرض خطرات محسوب ميشوند. در اين مطالعه، روند تغييرات مرگومير عابران پياده کشورهاي سراسر جهان با استفاده از مدل منحني رشد پنهان و مدل آميخته رشد پنهان ارزيابي شده است.روش بررسي: در اين مطالعه طولي، دادههاي مرگومير عابران پياده 195 کشور جهان که مربوط به سالهاي 1990 تا 2015 بود، به تفکيک جنسيت مرد و زن و مجموع هر دو جنس از سايت بار جهاني بيماري استخراج شد. ابتدا با استفاده از مدل منحني رشد پنهان، روند کلي تغييرات مرگومير بررسي شد و سپس جهت کشف ناهمگني و دستهبندي کشورها به گروههاي همگن از مدل آميخته رشد استفاده شد. تجزيه و تحليل دادهها و ترسيم نقشهها به ترتيب با نرمافزارهاي Mplus نسخه 12/6 و ArcGIS نسخه 3/10 انجام شد.يافتهها: مدل منحني رشد پنهان غيرخطي، برازش بهتري نسبت به مدل خطي داشت. ميانگين عرض از مبدأ مدلهاي غيرخطي براي مردان، زنان و مجموع هر دو جنس به ترتيب 84/10، 77/4 و 83/7 به دست آمد و همچنين ميانگين شيب خط در اين مدل ها به ترتيب 01/1-، 47/0- و 75/0- برآورد شد. با استفاده از مدل آميخته رشد پنهان و با توجه به روند تغييرات مرگومير عابران پياده، کشورهاي جهان به 5 گروه با 5 الگوي متفاوت دستهبندي شدند.نتيجهگيري: در حالت کلي روند تغييرات مرگومير عابران پياده به صورت غيرخطي کاهش يافته است ولي اين کاهش براي همه کشورهاي جهان يکسان نيست. بنابراين بهتر است سياستهاي مداخلهاي جهت کاهش تلفات عابران پياده سوانح ترافيکي کشورهاي جهان، متناسب با الگوي هر يک از گروههاي پنجگانه اعمال شود.How to cite this article:Mehmandar M , Salehi M , Mobaderi T , Ariana M , khalili E. Assessment of Worldwide Pedestrian Mortality Rate Patterns: 1990-2015. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(3):123-30. | fa_IR |
| dc.format.extent | 587 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i3.23962 | |
| dc.subject | عابران پياده | fa_IR |
| dc.subject | سوانح ترافيکي | fa_IR |
| dc.subject | مدل آميخته رشد پنهان | fa_IR |
| dc.subject | مطالعه طولي | fa_IR |
| dc.title | ارزيابي روند مرگومير عابران پياده سوانح ترافيکي جهان (2015 - 1990) | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | گروه عمليات ترافيک، دانشکده علوم فنون راهنمايي و رانندگي، دانشگاه علوم انتظامي امين، تهران، ايران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، تهران، ايران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، تهران، ايران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 6 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 130 | |
| dc.citation.epage | 123 | |