نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدرضا مهماندارfa_IR
dc.contributor.authorمسعود صالحیfa_IR
dc.contributor.authorتوفیق مبادریfa_IR
dc.contributor.authorمحمد آریاناfa_IR
dc.contributor.authorاحسان خلیلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:47:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:47:24Z
dc.date.available1399-12-08T21:47:24Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:47:24Z
dc.date.issued2019-01-05en_US
dc.date.issued1397-10-15fa_IR
dc.date.submitted2019-01-08en_US
dc.date.submitted1397-10-18fa_IR
dc.identifier.citationمحمدرضا مهماندار, مسعود صالحی, توفیق مبادری, محمد آریانا, احسان خلیلی. (1397). ارزيابي روند مرگ‌و‌مير عابران پياده سوانح ترافيکي جهان (2015 - 1990). ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 6(3), 130-123. doi: 10.22037/meipm.v6i3.23962fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i3.23962
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/23962
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777845
dc.description.abstractسابقه و هدف: عابران پياده در ميان کاربران جاده‌ها به عنوان آسيب‌پذيرترين گروه در معرض خطرات محسوب مي‌شوند. در اين مطالعه، روند تغييرات مرگ‌و‌مير عابران پياده کشورهاي سراسر جهان با استفاده از مدل‌ منحني رشد پنهان و مدل آميخته رشد پنهان ارزيابي شده است.روش بررسي: در اين مطالعه طولي، داده‌هاي مرگ‌و‌مير عابران پياده 195 کشور جهان که مربوط به سال‌هاي 1990 تا 2015 بود، به تفکيک جنسيت مرد و زن و مجموع هر دو جنس از سايت بار جهاني بيماري استخراج شد. ابتدا با استفاده از مدل منحني رشد پنهان، روند کلي تغييرات مرگ‌و‌مير بررسي شد و سپس جهت کشف ناهمگني و دسته‌بندي کشورها به گروه‌هاي همگن از مدل آميخته رشد استفاده شد. تجزيه و تحليل داده‌ها و ترسيم نقشه‌ها به ترتيب با نرم‌افزارهاي Mplus نسخه 12/6 و ArcGIS  نسخه 3/10 انجام  شد.يافته‌ها: مدل منحني رشد پنهان غيرخطي، برازش بهتري نسبت به مدل خطي داشت. ميانگين عرض از مبدأ مدل‌هاي غيرخطي براي مردان، زنان و مجموع هر دو جنس به ترتيب 84/10، 77/4 و 83/7  به دست آمد و همچنين ميانگين شيب خط در اين مدل ها به ترتيب 01/1-، 47/0- و 75/0- برآورد شد. با استفاده از مدل آميخته رشد پنهان و با توجه به روند تغييرات مرگ‌و‌مير عابران پياده، کشورهاي جهان به 5 گروه با 5 الگوي متفاوت دسته‌بندي شدند.نتيجه‌گيري: در حالت کلي روند تغييرات مرگ‌و‌مير عابران پياده به صورت غيرخطي کاهش يافته است ولي اين کاهش براي همه کشورهاي جهان يکسان نيست. بنابراين بهتر است سياست‌هاي مداخله‌‍اي جهت کاهش تلفات عابران پياده سوانح ترافيکي کشورهاي جهان، متناسب با الگوي هر يک از گروه‌هاي پنج‌گانه اعمال شود.How to cite this article:Mehmandar M , Salehi M , Mobaderi T , Ariana M , khalili E. Assessment of Worldwide Pedestrian Mortality Rate Patterns: 1990-2015. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(3):123-30.fa_IR
dc.format.extent587
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i3.23962
dc.subjectعابران پيادهfa_IR
dc.subjectسوانح ترافيکيfa_IR
dc.subjectمدل آميخته رشد پنهانfa_IR
dc.subjectمطالعه طوليfa_IR
dc.titleارزيابي روند مرگ‌و‌مير عابران پياده سوانح ترافيکي جهان (2015 - 1990)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه عمليات ترافيک، دانشکده علوم فنون راهنمايي و رانندگي، دانشگاه علوم انتظامي امين، تهران، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentراهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، تهران، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentراهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، تهران، ايران.fa_IR
dc.citation.volume6
dc.citation.issue3
dc.citation.spage130
dc.citation.epage123


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد