• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 6, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزيابي روند مرگ‌و‌مير عابران پياده سوانح ترافيکي جهان (2015 - 1990)

    (ندگان)پدیدآور
    محمدرضا مهماندارمسعود صالحیتوفیق مبادریمحمد آریانااحسان خلیلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    587.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: عابران پياده در ميان کاربران جاده‌ها به عنوان آسيب‌پذيرترين گروه در معرض خطرات محسوب مي‌شوند. در اين مطالعه، روند تغييرات مرگ‌و‌مير عابران پياده کشورهاي سراسر جهان با استفاده از مدل‌ منحني رشد پنهان و مدل آميخته رشد پنهان ارزيابي شده است.روش بررسي: در اين مطالعه طولي، داده‌هاي مرگ‌و‌مير عابران پياده 195 کشور جهان که مربوط به سال‌هاي 1990 تا 2015 بود، به تفکيک جنسيت مرد و زن و مجموع هر دو جنس از سايت بار جهاني بيماري استخراج شد. ابتدا با استفاده از مدل منحني رشد پنهان، روند کلي تغييرات مرگ‌و‌مير بررسي شد و سپس جهت کشف ناهمگني و دسته‌بندي کشورها به گروه‌هاي همگن از مدل آميخته رشد استفاده شد. تجزيه و تحليل داده‌ها و ترسيم نقشه‌ها به ترتيب با نرم‌افزارهاي Mplus نسخه 12/6 و ArcGIS  نسخه 3/10 انجام  شد.يافته‌ها: مدل منحني رشد پنهان غيرخطي، برازش بهتري نسبت به مدل خطي داشت. ميانگين عرض از مبدأ مدل‌هاي غيرخطي براي مردان، زنان و مجموع هر دو جنس به ترتيب 84/10، 77/4 و 83/7  به دست آمد و همچنين ميانگين شيب خط در اين مدل ها به ترتيب 01/1-، 47/0- و 75/0- برآورد شد. با استفاده از مدل آميخته رشد پنهان و با توجه به روند تغييرات مرگ‌و‌مير عابران پياده، کشورهاي جهان به 5 گروه با 5 الگوي متفاوت دسته‌بندي شدند.نتيجه‌گيري: در حالت کلي روند تغييرات مرگ‌و‌مير عابران پياده به صورت غيرخطي کاهش يافته است ولي اين کاهش براي همه کشورهاي جهان يکسان نيست. بنابراين بهتر است سياست‌هاي مداخله‌‍اي جهت کاهش تلفات عابران پياده سوانح ترافيکي کشورهاي جهان، متناسب با الگوي هر يک از گروه‌هاي پنج‌گانه اعمال شود.How to cite this article:Mehmandar M , Salehi M , Mobaderi T , Ariana M , khalili E. Assessment of Worldwide Pedestrian Mortality Rate Patterns: 1990-2015. J Saf Promot Inj Prev. 2018; 6(3):123-30.
    کلید واژگان
    عابران پياده
    سوانح ترافيکي
    مدل آميخته رشد پنهان
    مطالعه طولي

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2019-01-05
    1397-10-15
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه عمليات ترافيک، دانشکده علوم فنون راهنمايي و رانندگي، دانشگاه علوم انتظامي امين، تهران، ايران.
    گروه آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران.
    گروه آمار زيستي، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي ايران، تهران، ايران.
    راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، تهران، ايران.
    راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، تهران، ايران.

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v6i3.23962
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/23962
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777845

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب