نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorافضل اکبري بلوطبنگانfa_IR
dc.contributor.authorسياوش طالع‌پسندfa_IR
dc.contributor.authorعلي‌ محمد رضاييfa_IR
dc.contributor.authorاسحق رحيميان بوگرfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-08T21:46:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-26T21:46:12Z
dc.date.available1399-12-08T21:46:12Zfa_IR
dc.date.available2021-02-26T21:46:12Z
dc.date.issued2017-04-09en_US
dc.date.issued1396-01-20fa_IR
dc.date.submitted2017-04-08en_US
dc.date.submitted1396-01-19fa_IR
dc.identifier.citationافضل اکبري بلوطبنگان, سياوش طالع‌پسند, علي‌ محمد رضايي, اسحق رحيميان بوگر. (1396). ويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطه. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 4(4), 207-216. doi: 10.22037/meipm.v4i4.16728fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/16728
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777832
dc.description.abstractسابقه و هدف: قرباني شدن يکي از خشونت‌هاي رايج در جوامع عنوان شده که با خودکشي دانش‌آموزان رابطه داشته و باعث آسيب‌هاي جدي در فرايند تحصيل مي‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسي ويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطه بود.روش بررسي: پژوهش توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي بود. 400 دانش‌آموز از بين کليه دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصيلي 95-1394 در مطالعه شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونه‌گيري خوشه‌اي چندمرحله‌اي انتخاب شدند. همه آن‌ها مقياس قرباني هارتر و پرسشنامه بهزيستي ذهني را تکميل کردند. تحليل عاملي اکتشافي، تحليل عاملي تأييدي و تحليل اعتبار به روش آلفاي کرونباخ اجرا شد. همچنين، از مدل سامي‌جيما براي برازندگي داده‌ها و تحليل استفاده شد.يافته‌ها: يافته‌ها نشان داد مدل تک عاملي از برازش مناسبي برخوردار است. آلفاي کرونباخ براي کل مقياس 78/0، براي دختران 66/0 و براي پسران 85/0 به دست آمد. همچنين، شواهد روايي نشان داد که قرباني شدن با بهزيستي ذهني 16/0-، نمره انضباط 18/0- و پيشرفت تحصيلي 30/0- رابطه معني‌داري دارد (01/0≤p). بين دختران و پسران تفاوت معني‌داري در ميزان قرباني شدن وجود نداشت. يافته‌هاي مدل سيم‌جيما برازندگي مناسبي داشت و تابع آگاهي آزمون در دامنه 7/0- تا 2/2+ قرار داشت.نتيجه‌گيري: نسخه فارسي پرسشنامه قرباني هارتر در جامعه دانش‌آموزان از خصوصيات روان‌سنجي قابل قبولي برخوردار است و مي‌توان از آن به‌عنوان ابزاري معتبر در پژوهش‌هاي روان‌شناختي استفاده کرد. How to cite this article:Akbari Balootbangan A, Talepasand S, Mohammad Rezaei A, Rahimian Boogar. Psychometric Properties of Harter’s Victimization Scale in Middle Schools Students. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(4):207-16.fa_IR
dc.format.extent527
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728
dc.subjectمقياس قربانيfa_IR
dc.subjectقرباني هارترfa_IR
dc.subjectرواسازيfa_IR
dc.subjectاعتبار.fa_IR
dc.titleويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.fa_IR
dc.citation.volume4
dc.citation.issue4
dc.citation.spage207
dc.citation.epage216


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد