| dc.contributor.author | افضل اکبري بلوطبنگان | fa_IR |
| dc.contributor.author | سياوش طالعپسند | fa_IR |
| dc.contributor.author | علي محمد رضايي | fa_IR |
| dc.contributor.author | اسحق رحيميان بوگر | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-08T21:46:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-26T21:46:12Z | |
| dc.date.available | 1399-12-08T21:46:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-26T21:46:12Z | |
| dc.date.issued | 2017-04-09 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-01-20 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2017-04-08 | en_US |
| dc.date.submitted | 1396-01-19 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | افضل اکبري بلوطبنگان, سياوش طالعپسند, علي محمد رضايي, اسحق رحيميان بوگر. (1396). ويژگيهاي روانسنجي مقياس قرباني هارتر در دانشآموزان مدارس متوسطه. ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها, 4(4), 207-216. doi: 10.22037/meipm.v4i4.16728 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2345-2455 | |
| dc.identifier.issn | 2383-1901 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728 | |
| dc.identifier.uri | https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/16728 | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777832 | |
| dc.description.abstract | سابقه و هدف: قرباني شدن يکي از خشونتهاي رايج در جوامع عنوان شده که با خودکشي دانشآموزان رابطه داشته و باعث آسيبهاي جدي در فرايند تحصيل ميشود. هدف از پژوهش حاضر بررسي ويژگيهاي روانسنجي مقياس قرباني هارتر در دانشآموزان مدارس متوسطه بود.روش بررسي: پژوهش توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي بود. 400 دانشآموز از بين کليه دانشآموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصيلي 95-1394 در مطالعه شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونهگيري خوشهاي چندمرحلهاي انتخاب شدند. همه آنها مقياس قرباني هارتر و پرسشنامه بهزيستي ذهني را تکميل کردند. تحليل عاملي اکتشافي، تحليل عاملي تأييدي و تحليل اعتبار به روش آلفاي کرونباخ اجرا شد. همچنين، از مدل ساميجيما براي برازندگي دادهها و تحليل استفاده شد.يافتهها: يافتهها نشان داد مدل تک عاملي از برازش مناسبي برخوردار است. آلفاي کرونباخ براي کل مقياس 78/0، براي دختران 66/0 و براي پسران 85/0 به دست آمد. همچنين، شواهد روايي نشان داد که قرباني شدن با بهزيستي ذهني 16/0-، نمره انضباط 18/0- و پيشرفت تحصيلي 30/0- رابطه معنيداري دارد (01/0≤p). بين دختران و پسران تفاوت معنيداري در ميزان قرباني شدن وجود نداشت. يافتههاي مدل سيمجيما برازندگي مناسبي داشت و تابع آگاهي آزمون در دامنه 7/0- تا 2/2+ قرار داشت.نتيجهگيري: نسخه فارسي پرسشنامه قرباني هارتر در جامعه دانشآموزان از خصوصيات روانسنجي قابل قبولي برخوردار است و ميتوان از آن بهعنوان ابزاري معتبر در پژوهشهاي روانشناختي استفاده کرد. How to cite this article:Akbari Balootbangan A, Talepasand S, Mohammad Rezaei A, Rahimian Boogar. Psychometric Properties of Harter’s Victimization Scale in Middle Schools Students. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(4):207-16. | fa_IR |
| dc.format.extent | 527 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیتها | fa_IR |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728 | |
| dc.subject | مقياس قرباني | fa_IR |
| dc.subject | قرباني هارتر | fa_IR |
| dc.subject | رواسازي | fa_IR |
| dc.subject | اعتبار. | fa_IR |
| dc.title | ويژگيهاي روانسنجي مقياس قرباني هارتر در دانشآموزان مدارس متوسطه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران. | fa_IR |
| dc.citation.volume | 4 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 207 | |
| dc.citation.epage | 216 | |