• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 4, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطه

    (ندگان)پدیدآور
    افضل اکبري بلوطبنگانسياوش طالع‌پسندعلي‌ محمد رضايياسحق رحيميان بوگر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    527.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: قرباني شدن يکي از خشونت‌هاي رايج در جوامع عنوان شده که با خودکشي دانش‌آموزان رابطه داشته و باعث آسيب‌هاي جدي در فرايند تحصيل مي‌شود. هدف از پژوهش حاضر بررسي ويژگي‌هاي روان‌سنجي مقياس قرباني هارتر در دانش‌آموزان مدارس متوسطه بود.روش بررسي: پژوهش توصيفي و از نوع مطالعات همبستگي بود. 400 دانش‌آموز از بين کليه دانش‌آموزان دختر و پسر مدارس متوسطه شهر قم در سال تحصيلي 95-1394 در مطالعه شرکت داشتند که با استفاده از روش نمونه‌گيري خوشه‌اي چندمرحله‌اي انتخاب شدند. همه آن‌ها مقياس قرباني هارتر و پرسشنامه بهزيستي ذهني را تکميل کردند. تحليل عاملي اکتشافي، تحليل عاملي تأييدي و تحليل اعتبار به روش آلفاي کرونباخ اجرا شد. همچنين، از مدل سامي‌جيما براي برازندگي داده‌ها و تحليل استفاده شد.يافته‌ها: يافته‌ها نشان داد مدل تک عاملي از برازش مناسبي برخوردار است. آلفاي کرونباخ براي کل مقياس 78/0، براي دختران 66/0 و براي پسران 85/0 به دست آمد. همچنين، شواهد روايي نشان داد که قرباني شدن با بهزيستي ذهني 16/0-، نمره انضباط 18/0- و پيشرفت تحصيلي 30/0- رابطه معني‌داري دارد (01/0≤p). بين دختران و پسران تفاوت معني‌داري در ميزان قرباني شدن وجود نداشت. يافته‌هاي مدل سيم‌جيما برازندگي مناسبي داشت و تابع آگاهي آزمون در دامنه 7/0- تا 2/2+ قرار داشت.نتيجه‌گيري: نسخه فارسي پرسشنامه قرباني هارتر در جامعه دانش‌آموزان از خصوصيات روان‌سنجي قابل قبولي برخوردار است و مي‌توان از آن به‌عنوان ابزاري معتبر در پژوهش‌هاي روان‌شناختي استفاده کرد. How to cite this article:Akbari Balootbangan A, Talepasand S, Mohammad Rezaei A, Rahimian Boogar. Psychometric Properties of Harter’s Victimization Scale in Middle Schools Students. J Saf Promot Inj Prev. 2016; 4(4):207-16.
    کلید واژگان
    مقياس قرباني
    قرباني هارتر
    رواسازي
    اعتبار.

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2017-04-09
    1396-01-20
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.
    گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.
    گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.
    گروه علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه سمنان، سمنان، ايران.

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v4i4.16728
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/16728
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777832

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب