• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسي رابطه بلندمدت بين توسعه اقتصادي و سوانح جاده‌اي در کشور

    (ندگان)پدیدآور
    پريسا بازدار اردبيليپیمان پژمان زاد
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    353.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: سوانح جاده‌اي و تلفات ناشي از آن‌يکي از چالش‌هاي جوامع بشري است که هزينه‌هاي اقتصادي زيادي را بر اقتصاد برخي کشورها تحميل نموده است. هدف اين مقاله بررسي رابطه بلندمدت بين توسعه اقتصادي و سوانح جاده‌اي کشور طي سال‌هاي 94-1369 مي‌باشد.روش بررسي: براي مدل‌سازي تعيين رابطه بلندمدت بين توسعه اقتصادي و سوانح جاده‌اي کشور از الگوي خود رگرسيون برداري و نرم‌افزارهاي ميکروفيت و اي‌ويوز استفاده‌شده است. جهت بررسي پايايي و هم انباشتگي متغيرها، مرتبه جمعي بودن متغيرهاي الگو تعيين گرديده و سپس تعداد وقفه‌هاي بهينه مدل، مشخص مي‌شوند. در گام بعدي تعداد بردارهاي هم انباشتگي الگو، تعيين‌شده و سپس الگوي مطلوب مشخص مي‌گردد. جهت بررسي ميزان توضيح دهندگي تغييرات متغير تعداد سوانح جاده‌اي بر توسعه اقتصادي کشور، روش تجزيه واريانس خطاي پيش‌بيني استفاده‌شده است.يافته‌ها: مثبت بودن ضريب لگاريتم توليد ناخالص داخلي سرانه (10/29) در برآورد مدل حاكي از اين است كه رشد اقتصادي (افزايش درآمد سرانه) با ميزان تصادفات بيشتري در بخش جاده همراه بوده است و نيز با توجه به ضريب منفي متغير مجذور لگاريتم توليد ناخالص داخلي سرانه، حكايت از آن دارد كه در مراحل بعدي رشد اقتصادي ميزان تصادفات جاده‌اي كاهش مي‌يابد. همچنين نتايج نشان مي‌دهد كه بين متغير ضريب جيني که نشان‌دهنده نابرابري توزيع درآمد در کشور مي‌باشد و تصادفات جاده‌اي يک رابطه‌ي مثبت (66/0) و معنا دارا وجود دارد. با توجه به ضريب مثبت طول جاده‌هاي کشور (53/0)، مي‌توان دريافت كه اين متغير با ميزان تلفات جاده‌اي رابطه‌ي مثبت دارد. همچنين از نتايج برآورد مدل چنين استنباط مي‌شود كه بين جمعيت (POP) و ميزان تصادفات جاده‌اي رابطه‌ي مستقيم (21/4) برقرار است و بيانگر اين است كه همراه با رشد جمعيت شمار تصادفات جاده‌اي افزايش پيداکرده است.نتيجه‌گيري: نتايج به‌دست‌آمده از يافته‌هاي پژوهش حاكي از آن است كه فرضيه كوزنتس براي ايران تأييد مي‌گردد. اين بدان معناست كه در مراحل اوليه رشد اقتصادي، نرخ سوانح جاده‌اي افزايش پيدا مي‌كند و درنهايت به سبب پيشرفت‌هاي تكنيكي، افزايش ميزان سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي مرتبط و آموزش‌هاي مناسب، اين نرخ در سطوح بالاي درآمد سرانه كاهش پيدا مي‌كند. How to cite this article:Bazdar Ardebili P, Pejmanzad P. The role of long-term relationship of economic development with road incidents in Iran. J Saf Promot Inj Prev. 2017; 5(4):193-200.
    کلید واژگان
    سوانح جاده‌اي
    توسعه اقتصادي
    الگوي خود رگرسيون برداري
    فرضيه کوزنتس

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2018-03-13
    1396-12-22
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، تهران، ايران
    مرکز تحقيقات راه، مسکن و شهرسازي، تهران، ايران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v5i4.20718
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/20718
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/777801

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب