• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 8
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 8
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    الگوسازی مثلت پیشران‌های حمایت- محور سازمانی بر تمایل به ترک خدمت (رفتارهای صادقانه،مهارت ارتباطی بالا به پایین و پایبندی به تعهدات سازمانی)

    (ندگان)پدیدآور
    علوی, حسینعلوی, حسینقزلسفلو, حمیدرضاقزلسفلو, حمیدرضافخری, فرنازفخری, فرنازفرج تبار بهرستاق, سقافرج تبار بهرستاق, سقا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.126 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: تثبیت شکل بهینه­ای از رابطه طولانی مدت سازمان – کارمند که بر مبنای اعتماد و رضایتمندی دو سویه باشد، از مطلوبیت­های اصلی هر سازمانی است لذا هدف از پژوهش حاضر الگوسازی مثلت پیشران­های حمایت- محور سازمانی بر تمایل به ترک خدمت بود. روش کار: طرح تحقیق از نوع آمیخته اکتشافی بود و تعداد 115 نفر از کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان گلستان به ­صورت تصادفی ساده در پژوهش حاضر حضور داشتند. داده­های پژوهش با توجه به بخش کیفی و پرسشنامه تمایل به ترک کیم (2007)، پرسشنامه کیفیت روابط کارمند- سازان گروینگ و هانگ (2002)، پرسشنامه صداقت سازمانی راپ و کراپانزانو (2002) و پرسشنامه تعهد سازمانی مایر و همکاران (1993) جمع آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارهای SPSS و لیزرل جهت ترسیم معادلات ساختاری استفاده گردید (05/0 ≥P). یافته‌ها: نتایج آزمون نشان داد که کیفیت روابط کارمند- سازمان (78/0β=) و  صداقت سرپرست (77/0β=) به ترتیب بیشترین تاثیر را بر تمایل به ترک خدمت کارکنان داشتند. همچنین بروز رفتارهای کنترل متقابل (89/0β=)، به عنوان تبیین کننده اصلی مولفه کیفیت روابط و مولفه عدالت رویه­ای (78/0β=) مهمترین متغیر آشکار تاثیر گذار بر صداقت سرپرست بود. نتیجه ­گیری: با توجه به نتایج تحقیق می‌توان اظهار داشت که مدیران ارشد سازمان­های ورزشی می­توانند با استقرار سیاست­ها و رویه­های کاری واضح، ایجاد فرصت­های ارتقای شغلی برابر و فضایی مناسب جهت تفویض اختیار و مشارکت کارکنان در تصمیمات سازمانی، عوامل بسترساز ترک سازمانی را به حداقل رساند.  
    کلید واژگان
    ترک خدمت
    صداقت سرپرست
    اعتماد سازمانی
    عدالت رویه‌ای
    حمایت سازمانی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    8
    تاریخ نشر
    2020-10-01
    1399-07-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد، دانشگاه فنی و حرفه ای، مازندران، ایران
    دانشکده فنی و حرفه ای محمودآباد، دانشگاه فنی و حرفه ای، مازندران، ایران
    دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، ایران
    دانشکده علوم انسانی و علوم ورزشی، دانشگاه گنبدکاووس، ایران
    دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
    دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران.
    واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران
    واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-6491-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/772664

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب