مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت
(ندگان)پدیدآور
فرزینفر, کاظمفرزینفر, کاظمنجات, حمیدنجات, حمیددوستکام, محسندوستکام, محسنتوزنده جانی, حسنتوزنده جانی, حسننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف:بهمنظور کاهش هیجانات و افزایش تحمل پریشانی در افراد مبتلابه لکنت، رویکردهای متعددی پیشنهاد شده است که ازجملهآنها میتوان بهطرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری اشاره کرد. هدف از این مطالعهمقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت بود.
مواد و روشها:مطالعهحاضر پژوهشی نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل تمام افراد مبتلابه لکنت با محدوده سنی 18 تا 30 سال در شهر سبزوار بود. نمونه آماری شامل 30 نفر از افراد مبتلابه لکنت بودند که بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهصورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طرحواره درمانی در 12 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایش تلفیقی شناختی-گفتاری در 12 جلسه 60 دقیقهای تحت درمان قرار گرفتند، درحالیکه گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکرد. ابزارهای مطالعه پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003)وپرسشنامه تحمل پریشانیسیمونز و گاهر (2005) بودند که در هر سه گروه در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری اجرا شدند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافتهها:نتایج نشان داد دو طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانیوتحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت تأثیر معنیداری دارد (05/0P
کلید واژگان
تحمل پریشانیتنظیم هیجانی
رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری
طرحواره درمانی
لکنت
روانشناسي باليني
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2021-03-011399-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانشاپا
2588-722X2588-7238




