| dc.contributor.author | غریب پور, شیوا | fa_IR |
| dc.contributor.author | غریب پور, شیوا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حجتی, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | حجتی, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-04T10:17:44Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-22T10:17:46Z | |
| dc.date.available | 1399-12-04T10:17:44Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-22T10:17:46Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | غریب پور, شیوا, غریب پور, شیوا, حجتی, حمید, حجتی, حمید. (1397). تاثیر واقعیت درمانی بر خودکارامدی مادران کودکان سندرم داون. پژوهش پرستاری, 13(6), 63-67. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7012 | |
| dc.identifier.issn | 1735-9074 | |
| dc.identifier.uri | http://ijnr.ir/article-1-2216-other.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/764194 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: سندرم داون، شایع ترین اختلال غیر طبیعی کروموزومی انسانی و شناخته ترین عامل ژنتیکی عقب ماندگی ذهنی، زمینه ساز بروز نقایص و ناهنجاری های فیزیکی و مادرزادی است ، به دلیل رفتارهای غیرعادی این کودکان خودکارآمدی مادران دچار اختلال می شود. این مطالعه با هدف تاثیر واقعیت درمانی بر خودکارامدی عمومی مادران کودکان سندرم داون انجام شده است.
روش: در این مطالعه ی کارآزمایی بالینی در سال 1396 در مرکز بهزیستی شهرستان بندرعباس 40 مادر کودکان سندرم داون به روش نمونه گیری تصادفی ساده به دو گروه کنترل و آزمون تقسیم شدند. جهت انجام مداخله در گروه آزمون نه جلسه ی آموزشی، هر جلسه ی به مدت 60 دقیقه انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات بیماران از پرسشنامه های دموگرافیک و خودکار آمدی عمومی شرر و همکاران (1982)استفاده شد. بعد از جمع آوری داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجریه و تحلیل داده ها انجام شد.
یافتهها: نمره خودکارآمدی در گروه آزمون و کنترل قبل از مداخله به ترتیب9/6 +1/55 و9/8 +2/56 و بعد از مداخله به ترتیب 4/6 +4/60 و 5/9 +2/57 بود. آزمون تی مستقل بین دو گروه قبل از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد(62/0= p)، بعد از مداخله بین این دو گروه اختلاف معنی داری را نشان نداد(22/0= P) و آزمون تی زوج بین قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل اختلاف معنی داری را نشان نداد(51/0= p)ولی آزمون تی زوج در گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان داد(01/0> p).آزمون کواریانس رابطه ی معنی بین قبل و بعد از مداخله در گروه آزمون و کنترل اختلاف معنی داری(034/0=P) را با 16/0Eta = نشان داد.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد واقعیت درمانی بر خودکارامدی مادران کودکان سندرم داون تاثیر مثبتی داشته است.می توان از واقعیت درمانی به عنوان روشی مناسب و مؤثر در افزایش خودکارامدی مادران کودکان سندرم داون در مداخلات درمانی و بالینی استفاده نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 656 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی پرستاری ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | پژوهش پرستاری | fa_IR |
| dc.subject | واقعیت درمانی | fa_IR |
| dc.subject | خودکارامدی | fa_IR |
| dc.subject | کودکان سندرم داون | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تاثیر واقعیت درمانی بر خودکارامدی مادران کودکان سندرم داون | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مدیریت پرستاری | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه پرستاری، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 13 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 67 | |