نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او
| dc.contributor.author | عصاره, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عصاره, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدیزاده تهرانی, آیدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | مهدیزاده تهرانی, آیدین | fa_IR |
| dc.contributor.author | امینی زرین, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | امینی زرین, علیرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عظیمی, شادی | fa_IR |
| dc.contributor.author | عظیمی, شادی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-03T21:29:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-21T21:29:25Z | |
| dc.date.available | 1399-12-03T21:29:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-21T21:29:25Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عصاره, علیرضا, عصاره, علیرضا, مهدیزاده تهرانی, آیدین, مهدیزاده تهرانی, آیدین, امینی زرین, علیرضا, امینی زرین, علیرضا, عظیمی, شادی, عظیمی, شادی. (1397). نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت, 34(2), 93-112. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1017-4133 | |
| dc.identifier.uri | http://qjoe.ir/article-1-1059-other.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/759032 | |
| dc.description.abstract | نظریههای رشد سعی در الگوسازی مراحل شکلگیری و بالندگی ابعاد شخصیت در بشریت دارند. در این میان رشد قضاوت اخلاقی که ترکیبی پیچیده از ابعاد مختلف شخصیتی همچون بعد اجتماعی و عاطفی دارد، موضوعی است که لارنس کلبرگ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. با وجود بررسیها و نقدهای انجام شده دربارۀ این نظریه، بهنظر میرسد هنوز ابعادی از آن پنهان و ناگفته مانده است. پژوهشگران این مقاله با الگوسازی نظریۀ کلبرگ، در روشنسازی آنچه مدنظر وی بوده است، کوشیده اند تا از این بابت خلاء موجود در این نظریه و فاصلۀ آن با آنچه در تعریف اخلاق نزد بزرگان فلسفه و دین بوده است، مشخص شود. این خلاء که به منزلۀ یک مرحلۀ مغفول در این نظریه تبیین و ارائه شده، طی یک مرحله بازسازی و بازشناسی روش کلبرگ به روش نیمهاکتشافی با مقولهبندی تحلیلی-تفسیری گزارههای دریافت شدۀ هنرجویان در یکی از مدارس شهر تهران نمایانتر و مشخصتر شده است. در ادامه با مقایسه آنچه کلبرگ بهعنوان مراحل ششگانه معرفی کرده با آنچه مدنظر آبراهام مزلو بوده است، این مرحلۀ مغفول نیز با عنوان مرحلۀ «فراعرفی» تبیین و معرفی شده است. در پایان ضمن جمعبندی ارزشهای نظریه کلبرگ، پژوهشگران با پیشنهاد اضافهشدن این مرحله به مراحل رشد اخلاقی کلبرگ سعی در ارائه رهنمودی برای فهم بهتر مراحل رشد قضاوت اخلاقی کردهاند که به انطباق این نظریه بر آنچه کانت «عمل اخلاقی» نامیده است، کمک خواهد کرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 517 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | وزارت آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal Of Education | en_US |
| dc.subject | اخلاق | fa_IR |
| dc.subject | رشد اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | الگوهای رشد اخلاقی | fa_IR |
| dc.subject | لارنس کلبرگ | fa_IR |
| dc.subject | نقد نظریه | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 93 | |
| dc.citation.epage | 112 |




