نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعصاره, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorعصاره, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorمهدیزاده تهرانی, آیدینfa_IR
dc.contributor.authorمهدیزاده تهرانی, آیدینfa_IR
dc.contributor.authorامینی زرین, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorامینی زرین, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorعظیمی, شادیfa_IR
dc.contributor.authorعظیمی, شادیfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-03T21:29:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-21T21:29:25Z
dc.date.available1399-12-03T21:29:24Zfa_IR
dc.date.available2021-02-21T21:29:25Z
dc.date.issued2018-08-01en_US
dc.date.issued1397-05-10fa_IR
dc.identifier.citationعصاره, علیرضا, عصاره, علیرضا, مهدیزاده تهرانی, آیدین, مهدیزاده تهرانی, آیدین, امینی زرین, علیرضا, امینی زرین, علیرضا, عظیمی, شادی, عظیمی, شادی. (1397). نقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی او. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت, 34(2), 93-112.fa_IR
dc.identifier.issn1017-4133
dc.identifier.urihttp://qjoe.ir/article-1-1059-other.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/759032
dc.description.abstract  نظریه‌های رشد سعی در الگوسازی مراحل شکل‌گیری و بالندگی ابعاد شخصیت در بشریت دارند. در این میان رشد قضاوت اخلاقی که ترکیبی پیچیده از ابعاد مختلف شخصیتی همچون بعد اجتماعی و عاطفی دارد، موضوعی است که لارنس کلبرگ مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. با وجود بررسیها و نقدهای انجام شده دربارۀ این نظریه، به‌نظر می­رسد هنوز ابعادی از آن پنهان و ناگفته‌ مانده است. پژوهشگران این مقاله با الگوسازی نظریۀ کلبرگ، در روشن‌سازی آنچه مدنظر وی بوده است، کوشیده اند تا از این بابت خلاء موجود در این نظریه و فاصلۀ آن با آنچه در تعریف اخلاق نزد بزرگان فلسفه و دین بوده است، مشخص شود. این خلاء که به­ منزلۀ یک مرحلۀ مغفول در این نظریه تبیین و ارائه شده، طی یک مرحله بازسازی و بازشناسی روش کلبرگ به روش نیمه‌­اکتشافی با مقوله­‌بندی تحلیلی-تفسیری گزاره‌های دریافت شدۀ هنرجویان در یکی از مدارس شهر تهران نمایان‌تر و مشخص‌تر شده است. در ادامه با مقایسه آنچه کلبرگ به­‌عنوان مراحل ششگانه معرفی کرده با آنچه مدنظر آبراهام مزلو بوده است، این مرحلۀ مغفول نیز با عنوان مرحلۀ «فراعرفی» تبیین و معرفی شده است. در پایان ضمن جمع‌بندی ارزشهای نظریه کلبرگ، پژوهشگران با پیشنهاد اضافه‌شدن این مرحله به مراحل رشد اخلاقی کلبرگ سعی در ارائه رهنمودی برای فهم بهتر مراحل رشد قضاوت اخلاقی کرده‌اند که به انطباق این نظریه بر آنچه کانت «عمل اخلاقی» نامیده است، کمک خواهد کرد.  fa_IR
dc.format.extent517
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت آموزش و پرورشfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیتfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journal Of Educationen_US
dc.subjectاخلاقfa_IR
dc.subjectرشد اخلاقیfa_IR
dc.subjectالگوهای رشد اخلاقیfa_IR
dc.subjectلارنس کلبرگfa_IR
dc.subjectنقد نظریهfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleنقدی بر نظریۀ رشد قضاوت اخلاقی لارنس کلبرگ: پژوهشی در بررسی چندجانبه نظریۀ کلبرگ و ارائه رهنمودی دربارۀ مراحل رشدی اوfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue2
dc.citation.spage93
dc.citation.epage112


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد