| dc.contributor.author | عسکری متین, سجاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | عسکری متین, سجاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیانی, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کیانی, غلامرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-12-03T21:28:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-21T21:28:59Z | |
| dc.date.available | 1399-12-03T21:28:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-21T21:28:59Z | |
| dc.date.issued | 2018-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عسکری متین, سجاد, عسکری متین, سجاد, کیانی, غلامرضا, کیانی, غلامرضا. (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت, 34(2), 9-30. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1017-4133 | |
| dc.identifier.uri | http://qjoe.ir/article-1-1055-other.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/759028 | |
| dc.description.abstract | اندیشمندان تربیت و توسعه حرفهای معلمان را انگارهای بیبدیل در تضمین کیفیت سامانههای آموزشی دانستهاند. این مهم چنانچه به منظور رصد افقهای شایستگی و بالندگی در زوایای تعلیم و تربیت معلمان انجام شود، هدفی والا و گرانسنگ خواهد بود. در این پژوهش با تکیه به روش مطالعه کیفی «فراترکیب» تلاش شده است که الگویی معیار (جامع و استاندارد) برای سنجش صلاحیت حرفه ای معلمی ارائه شود؛ الگویی که هم ناظر بر معیارهای روزآمد و پیشرو ارزیابی باشد و هم حوزههای کلیدی برنامهدرسی تربیت معلم را پوشش دهد. بر اساس بروندادهای پژوهش، از میان شانزده سند بالادستی ملی، متون علمی و اسناد بینالمللی، در مجموع 28 مدل مفهومی، 6098 کد آزاد، 1655 مضمون و 218 محور موضوعی احصا شد. بر پایه یافتهها، ساختار نهایی این الگو در 7 ساحت، 33 حوزه محوری و 158 شاخص صلاحیت با نام «الگوی معیار سنجش صلاحیت حرفهای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران» پدید آمد. ساحتهای هفتگانه این الگو عبارتاند از: 1. برنامهریزی و آمادهسازی برای آموزش؛ 2. برنامهریزی و طراحی برای یادگیری؛ 3. مدیریت پیرامون و محیط یادگیری؛ 4. آموزش اثربخش؛ 5. مسئولیت سازمانی و توسعه حرفهای؛ 6. سرمایه اجتماعی و فعالیت فرهنگی و 7. معنویت، اخلاق و خداباوری. برایند پژوهش حاکی از آن است که الگوی پیش رو: (الف) ناظر بر تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام؛ (ب) نخستین گام در راه معیارسنجی حرفهای معلمی؛ (ج) برآورنده نیاز داخلی برای سیاستگذاری و تهیه آزمونهای ارزیابی و (د) همسو با شرایط و ملاحظات نظری و عملی ارزیابی در تراز جمهوری اسلامی ایران میباشد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 1378 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | وزارت آموزش و پرورش | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Quarterly Journal Of Education | en_US |
| dc.subject | الگو | fa_IR |
| dc.subject | سنجش | fa_IR |
| dc.subject | تربیت معلم | fa_IR |
| dc.subject | صلاحیت حرفهای | fa_IR |
| dc.subject | فراترکیب | fa_IR |
| dc.subject | جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 34 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 9 | |
| dc.citation.epage | 30 | |