نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعسکری متین, سجادfa_IR
dc.contributor.authorعسکری متین, سجادfa_IR
dc.contributor.authorکیانی, غلامرضاfa_IR
dc.contributor.authorکیانی, غلامرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-03T21:28:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-21T21:28:59Z
dc.date.available1399-12-03T21:28:57Zfa_IR
dc.date.available2021-02-21T21:28:59Z
dc.date.issued2018-08-01en_US
dc.date.issued1397-05-10fa_IR
dc.identifier.citationعسکری متین, سجاد, عسکری متین, سجاد, کیانی, غلامرضا, کیانی, غلامرضا. (1397). الگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیت, 34(2), 9-30.fa_IR
dc.identifier.issn1017-4133
dc.identifier.urihttp://qjoe.ir/article-1-1055-other.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/759028
dc.description.abstractاندیشمندان تربیت و توسعه حرفه‌­ای معلمان را انگاره­ای بی­‌بدیل در تضمین کیفیت سامانه­‌های آموزشی دانسته­‌اند. این مهم چنانچه به منظور رصد افقهای شایستگی و بالندگی در زوایای تعلیم و تربیت معلمان انجام شود، هدفی والا و گران­سنگ خواهد بود. در این پژوهش با تکیه به روش مطالعه کیفی «فراترکیب»  تلاش شده است که الگویی معیار (جامع و استاندارد) برای سنجش صلاحیت­ حرفه ای معلمی ارائه شود؛ الگویی که هم ناظر بر معیارهای روزآمد و پیش­رو ارزیابی باشد و هم حوزه‌­های کلیدی برنامه­درسی تربیت معلم را پوشش دهد. بر اساس بروندادهای پژوهش، از میان شانزده سند بالادستی ملی، متون علمی و اسناد بین­المللی، در مجموع 28 مدل مفهومی، 6098 کد آزاد، 1655 مضمون و 218 محور موضوعی احصا شد. بر پایه یافته­‌ها، ساختار نهایی این الگو در 7 ساحت، 33 حوزه محوری و 158 شاخص صلاحیت با نام «الگوی معیار سنجش صلاحیت حرفه‌­ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایران» پدید آمد. ساحتهای هفتگانه این الگو عبارت‌­اند از: 1. برنامه‌­ریزی و آماده­سازی برای آموزش؛ 2. برنامه‌­ریزی و طراحی برای یادگیری؛ 3. مدیریت پیرامون و محیط یادگیری؛ 4. آموزش اثربخش؛ 5. مسئولیت سازمانی و توسعه حرفه‌­ای؛ 6. سرمایه اجتماعی و فعالیت فرهنگی و 7. معنویت­، اخلاق­ و خداباوری. برایند پژوهش حاکی از آن است که الگوی پیش رو: (الف) ناظر بر تربیت معلم در نظام ارزشی اسلام؛ (ب) نخستین گام در راه معیارسنجی حرفه­ای معلمی؛ (ج) برآورنده نیاز داخلی برای سیاستگذاری و تهیه آزمونهای ارزیابی و (د) همسو با شرایط و ملاحظات نظری و عملی ارزیابی در تراز جمهوری اسلامی ایران می­باشد.    fa_IR
dc.format.extent1378
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherوزارت آموزش و پرورشfa_IR
dc.relation.ispartofفصلنامه علمی - پژوهشی تعلیم و تربیتfa_IR
dc.relation.ispartofQuarterly Journal Of Educationen_US
dc.subjectالگوfa_IR
dc.subjectسنجشfa_IR
dc.subjectتربیت معلمfa_IR
dc.subjectصلاحیت حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectفراترکیبfa_IR
dc.subjectجمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleالگوی معیار صلاحیت حرفه ای معلمی در تراز جمهوری اسلامی ایرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume34
dc.citation.issue2
dc.citation.spage9
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد