| dc.contributor.author | قاضی, شیرین | en_US |
| dc.contributor.author | قاضی, شیرین | en_US |
| dc.contributor.author | مهرداد, حسین | en_US |
| dc.contributor.author | مهرداد, حسین | en_US |
| dc.contributor.author | دارایی, مهری | en_US |
| dc.contributor.author | دارایی, مهری | en_US |
| dc.date.accessioned | 1399-12-03T20:43:00Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2021-02-21T20:43:00Z | |
| dc.date.available | 1399-12-03T20:43:00Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2021-02-21T20:43:00Z | |
| dc.date.issued | 2020-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-10-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | قاضی, شیرین, قاضی, شیرین, مهرداد, حسین, مهرداد, حسین, دارایی, مهری, دارایی, مهری. (2020). طراحی و اعتباریابی مدل اخلاق حرفهای دانشجویان پزشکی
(مطالعه موردی: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان). scientific magazine yafte, 21(4), 8-19. | en_US |
| dc.identifier.issn | 1563-0773 | |
| dc.identifier.uri | http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2976-other.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/758554 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: اخلاق حرفه ای پزشکی، نظامی ساختارمند جهت حل مسائل اخلاقی و ارائه راهکارهای مناسب در حیطه پزشکی است. هدف این پژوهش طراحی و آزمون الگوی اخلاق حرفه ای در پزشکان بود.
مواد و روش ها: در این پژوهش، با مطالعه پژوهش های پیشین فهرستی مقدماتی از عوامل منابع انسانی اثرگذار بر مؤلفههای اخلاق حرفه ای با روش دلفی تکمیل و نهایی شد. بدین منظور 14 نفر از خبرگان اخلاق حرفه ای به عنوان گروه خبره با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی و ترکیبی از روشهای هدفدار یا قضاوتی و زنجیرهای برگزیده شدند. در این الگو، مؤلفهها به عنوان متغیرهای مکنون (پنهان) در نظر گرفته شدند که توسط شاخص های مربوطه (متغیرهای آشکار) سنجش شدند و بر اساس مدلیابی معادلات ساختاری تأثیرشان بر اخلاق حرفهای دانشجویان تعیین گردید. قبل از برازش مدل، با استفاده از نرمافزار آماری SPSSV22، مفروضه نرمال بودن توزیع دادهها با آزمون ناپارامتری کولموگروف- اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: یافته ها با استفاده از روش پژوهش کیفی و مدل دلفی تحلیل شدند. یافته های به دست آمده حاصل از این پژوهش به شناسایی 11 مؤلفه شامل وظیفهشناسی، تعالی شغلی، درستی و شرافت، احترام به دیگران، نوعدوستی، تعهد به عدالت اجتماعی، مدیریت زمان، هوش هیجانی، رازداری، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی منتهی شد. از بین این مؤلفهها، مؤلفههای مدیریت زمان، هوش هیجانی، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی دستاورد نوین این پژوهش می باشند. همچنین شاخص جدیدی به مؤلفه رازداری، یعنی الکترونیک شدن پرونده های بیماران افزوده شد.
بحث و نتیجه گیری: برازش مناسب مدل پیشنهادی پژوهش حاضر میتواند در تدوین الگوهای اخلاقی و برنامههای ملی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفید واقع شود. | en_US |
| dc.format.extent | 793 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | English | |
| dc.language.iso | en_US | |
| dc.relation.ispartof | scientific magazine yafte | en_US |
| dc.relation.ispartof | مجله علمی پژوهشی یافته | fa_IR |
| dc.subject | مدل اخلاق حرفه ای | en_US |
| dc.subject | الگو | en_US |
| dc.subject | پزشکان | en_US |
| dc.subject | روش دلفی | en_US |
| dc.subject | مؤلفه | en_US |
| dc.subject | شاخص | en_US |
| dc.subject | روانشناسی | en_US |
| dc.title | طراحی و اعتباریابی مدل اخلاق حرفهای دانشجویان پزشکی
(مطالعه موردی: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان) | en_US |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | en_US |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | en_US |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | en_US |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | en_US |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | en_US |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | en_US |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران | en_US |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 8 | |
| dc.citation.epage | 19 | |