نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقاضی, شیرینen_US
dc.contributor.authorقاضی, شیرینen_US
dc.contributor.authorمهرداد, حسینen_US
dc.contributor.authorمهرداد, حسینen_US
dc.contributor.authorدارایی, مهریen_US
dc.contributor.authorدارایی, مهریen_US
dc.date.accessioned1399-12-03T20:43:00Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-21T20:43:00Z
dc.date.available1399-12-03T20:43:00Zfa_IR
dc.date.available2021-02-21T20:43:00Z
dc.date.issued2020-01-01en_US
dc.date.issued1398-10-11fa_IR
dc.identifier.citationقاضی, شیرین, قاضی, شیرین, مهرداد, حسین, مهرداد, حسین, دارایی, مهری, دارایی, مهری. (2020). طراحی و اعتباریابی مدل اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پزشکی (مطالعه موردی: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان). scientific magazine yafte, 21(4), 8-19.en_US
dc.identifier.issn1563-0773
dc.identifier.urihttp://yafte.lums.ac.ir/article-1-2976-other.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/758554
dc.description.abstractمقدمه: اخلاق حرفه ­ای پزشکی، نظامی ساختارمند جهت حل مسائل اخلاقی و ارائه راهکارهای مناسب در حیطه پزشکی است. هدف این پژوهش طراحی و آزمون الگوی اخلاق حرفه ­ای در پزشکان بود. مواد و روش ­ها: در این پژوهش، با مطالعه پژوهش ­های پیشین فهرستی مقدماتی از عوامل منابع انسانی اثرگذار بر مؤلفه‌های اخلاق حرفه­ ای با روش دلفی تکمیل و نهایی شد. بدین منظور 14 نفر از خبرگان اخلاق حرفه­­ ای به عنوان گروه خبره با استفاده از روش نمونه­ گیری غیراحتمالی و ترکیبی از روش­های هدف­دار یا قضاوتی و زنجیره­ای برگزیده شدند. در این الگو، مؤلفه‌ها به عنوان متغیرهای مکنون (پنهان) در نظر گرفته شدند که توسط شاخص‌ های مربوطه (متغیرهای آشکار) سنجش شدند و بر اساس مدل‌یابی معادلات ساختاری تأثیرشان بر اخلاق حرفه‌ای دانشجویان تعیین گردید. قبل از برازش مدل، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSSV22، مفروضه نرمال بودن توزیع داده‌ها با آزمون ناپارامتری کولموگروف- اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­ ها با استفاده از روش پژوهش کیفی و مدل دلفی تحلیل شدند. یافته ­های به دست آمده حاصل از این پژوهش به شناسایی 11 مؤلفه شامل وظیفه‌شناسی، تعالی شغلی، درستی و شرافت، احترام به دیگران، نوع‌دوستی، تعهد به عدالت اجتماعی، مدیریت زمان، هوش هیجانی، رازداری، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی منتهی شد. از بین این مؤلفه‌ها، مؤلفه‌های مدیریت زمان، هوش هیجانی، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی دستاورد نوین این پژوهش می­ باشند. همچنین شاخص جدیدی به مؤلفه رازداری، یعنی الکترونیک شدن پرونده­ های بیماران افزوده شد. بحث و نتیجه ­گیری:  برازش مناسب مدل پیشنهادی پژوهش حاضر می‌تواند در تدوین الگوهای اخلاقی و برنامه‌های ملی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفید واقع شود.en_US
dc.format.extent793
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageEnglish
dc.language.isoen_US
dc.relation.ispartofscientific magazine yafteen_US
dc.relation.ispartofمجله علمی پژوهشی یافتهfa_IR
dc.subjectمدل اخلاق حرفه ایen_US
dc.subjectالگوen_US
dc.subjectپزشکانen_US
dc.subjectروش دلفیen_US
dc.subjectمؤلفهen_US
dc.subjectشاخصen_US
dc.subjectروانشناسیen_US
dc.titleطراحی و اعتباریابی مدل اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پزشکی (مطالعه موردی: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان)en_US
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایرانen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایرانen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایرانen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایرانen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایرانen_US
dc.contributor.departmentگروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایرانen_US
dc.citation.volume21
dc.citation.issue4
dc.citation.spage8
dc.citation.epage19


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد