• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 21, Issue 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات انگلیسی
    • scientific magazine yafte
    • Volume 21, Issue 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و اعتباریابی مدل اخلاق حرفه‌ای دانشجویان پزشکی (مطالعه موردی: دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی لرستان)

    (ندگان)پدیدآور
    قاضی, شیرینقاضی, شیرینمهرداد, حسینمهرداد, حسیندارایی, مهریدارایی, مهری
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    793.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    English
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: اخلاق حرفه ­ای پزشکی، نظامی ساختارمند جهت حل مسائل اخلاقی و ارائه راهکارهای مناسب در حیطه پزشکی است. هدف این پژوهش طراحی و آزمون الگوی اخلاق حرفه ­ای در پزشکان بود. مواد و روش ­ها: در این پژوهش، با مطالعه پژوهش ­های پیشین فهرستی مقدماتی از عوامل منابع انسانی اثرگذار بر مؤلفه‌های اخلاق حرفه­ ای با روش دلفی تکمیل و نهایی شد. بدین منظور 14 نفر از خبرگان اخلاق حرفه­­ ای به عنوان گروه خبره با استفاده از روش نمونه­ گیری غیراحتمالی و ترکیبی از روش­های هدف­دار یا قضاوتی و زنجیره­ای برگزیده شدند. در این الگو، مؤلفه‌ها به عنوان متغیرهای مکنون (پنهان) در نظر گرفته شدند که توسط شاخص‌ های مربوطه (متغیرهای آشکار) سنجش شدند و بر اساس مدل‌یابی معادلات ساختاری تأثیرشان بر اخلاق حرفه‌ای دانشجویان تعیین گردید. قبل از برازش مدل، با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSSV22، مفروضه نرمال بودن توزیع داده‌ها با آزمون ناپارامتری کولموگروف- اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت. یافته­ ها: یافته­ ها با استفاده از روش پژوهش کیفی و مدل دلفی تحلیل شدند. یافته ­های به دست آمده حاصل از این پژوهش به شناسایی 11 مؤلفه شامل وظیفه‌شناسی، تعالی شغلی، درستی و شرافت، احترام به دیگران، نوع‌دوستی، تعهد به عدالت اجتماعی، مدیریت زمان، هوش هیجانی، رازداری، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی منتهی شد. از بین این مؤلفه‌ها، مؤلفه‌های مدیریت زمان، هوش هیجانی، دانش اخلاقی و حساسیت اخلاقی دستاورد نوین این پژوهش می­ باشند. همچنین شاخص جدیدی به مؤلفه رازداری، یعنی الکترونیک شدن پرونده­ های بیماران افزوده شد. بحث و نتیجه ­گیری:  برازش مناسب مدل پیشنهادی پژوهش حاضر می‌تواند در تدوین الگوهای اخلاقی و برنامه‌های ملی در سطح وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مفید واقع شود.
    کلید واژگان
    مدل اخلاق حرفه ای
    الگو
    پزشکان
    روش دلفی
    مؤلفه
    شاخص
    روانشناسی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-01-01
    1398-10-11
    سازمان پدید آورنده
    گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران
    گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران
    گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران
    گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران
    گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران
    گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد خرم‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم‌آباد، ایران

    شاپا
    1563-0773
    URI
    http://yafte.lums.ac.ir/article-1-2976-other.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/758554

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب