بررسی حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان
(ندگان)پدیدآور
شریفی, نجمهشریفی, نجمهگیلاسی, حمیدرضاگیلاسی, حمیدرضاغلامی, حمیدغلامی, حمیدشریفی, علیرضاشریفی, علیرضانوروز, حمیدرضانوروز, حمیدرضا
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
سابقه و هدف: حساسیت اخلاقی بهعنوان سنگبنای اخلاق در پرستاری، زمینهای را ایجاد میکند تا پرستاران بتوانند بهطور مؤثر و اخلاقی از بیمارانشان مراقبت کنند. این مطالعه با هدف تعیین حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل و ارتباط آن با برخی از مشخصات دموگرافیک آنها انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه مقطعی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندیشده میان 350 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در سال 1398 انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه حساسیت اخلاقی و اطلاعات دموگرافیک بود. نتایج از طریق نرمافزار SPSS ویرایش 16 و با استفاده از آمار توصیفی، آزمونهای تی مستقل، تحلیل واریانس و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین حساسیت اخلاقی پرستاران (6/08 ± 68/12) بود که در حد متوسط است. بیشترین امتیاز در بُعد «آگاهی از ارتباطات بین فردی» و کمترین امتیاز در بُعد «تجربه مشکلات و کشمکشهای اخلاقی» بود. نمره کل حساسیت اخلاقی و ابعاد «آگاهی از نحوه ارتباطات بین فردی» و «اظهار خیرخواهی» با سن، سابقه کاری پرستاران و شرکت در کارگاههای آموزشی مرتبط با اخلاق، ارتباط معنیداری را نشان داد ( 0/05
کلید واژگان
حساسیت اخلاقیپرستار
عوامل دموگرافیک
عمومى
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2020-12-011399-09-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی کاشانسازمان پدید آورنده
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایرانکمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
مرکز تحقیقات مدیریت اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران
بیمارستان شهید بهشتی کاشان، کاشان، ایران
بیمارستان شهید بهشتی کاشان، کاشان، ایران
بیمارستان شهید بهشتی کاشان، کاشان، ایران
بیمارستان شهید بهشتی کاشان، کاشان، ایران
شاپا
1029-78552008-9821



