واگذاری خدمات واحد مدارک پزشکی: ارزیابی مورد بیمارستان آیتاله کاشانی اصفهان
(ندگان)پدیدآور
مسعود فردوسيسيد محمد احسان فرح آباديفرزانه رجاليانمريم حقيقت
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: طی چند سال اخیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی همچون سایر عرصهها، در جهت منطقی نمودن اندازهی دولت، تقویت نظام پاسخگویی و كارآمد نمودن عرضهی خدمات سلامت، استراتژی تأمین منابع از خارج سازمان را در دستور کار خود قرار داده است. دراین مطالعه به ارزیابی واگذاری خدمات واحد مدارک پزشکی بیمارستان آیتاله کاشانی اصفهان از زوایای گوناگون پرداخته شده است. روش بررسی: این مطالعه، توصیفی و کاربردی به صورت موردی (قبل وبعد) بود. جامعهی پژوهش واحد مدارک پزشکی و بایگانی مرکز آموزشی درمانی آیتاله کاشانی اصفهان و زمان آن سال 1388 بود. دادهها از طریق پرسشنامه (رضایت مشتریان داخلی)، چک لیستها (ارزیابی فرآیند واحد، نواقص پروندهها و میزان تحقق الزامات مادهی 88)، مصاحبهی نیمه ساختمند با مسؤولان واگذاری و همچنین از طریق بررسی مستندات و مدارک مالی و اداری مرتبط با موضوع استخراج شدهاند. روایی ابزار با استفاده از فرمهای استاندارد دانشگاه و استانداردهای واحد مدارک پزشکی و پایایی بر اساس محاسبهی Cronbach’s alpha مورد تأیید قرار گرفت. تحلیل آماری یافتهها با استفاده از برنامهی SPSS انجام شد. یافتهها: یافتهها حاکی از کاهش 5/4 درصد هزینهی تمام شده هر پروندهی پزشکی، کاهش 4/37 درصد در میزان نواقص پرونده و بهبود 2/78 درصد در فرآیندهای واحد پس از واگذاری واحد مدارک پزشکی بوده است. همچنین افزایش 59 درصد در رضایت مشتریان داخلی و تحقق 70 درصد از الزامات مادهی 88 از دیگر نتایج واگذاری واحد مدارک پزشکی به بخش خصوصی میباشد. نتیجهگیری: حفظ اطلاعات بیماران یکی از اصول اساسی منشور حقوق بیمار میباشد؛ و تلفیق میان حضور بخش خصوصی و اصل فوق نکتهی اساسی در واگذاری این بخش است. موفقیت بخش خصوصی در ارتقای کارآیی و کاهش هزینههای واحد و همچنین افزایش رضایت مشتریان و بهبود کیفیت خدمات، نشانگر آن است که در صورت رعایت اصول قانونی، واگذاری این واحد میتواند کارا و اثربخش تلقی گردد. واژههای کلیدی: واگذاری، ارزیابی، مدارک پزشکی.
شماره نشریه
0تاریخ نشر
2011-03-151389-12-24
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانشاپا
1735-78531735-9813



