نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاحمدرضا رئيسيfa_IR
dc.contributor.authorاصغر احتشاميfa_IR
dc.contributor.authorمحسن نوروزيfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-02T04:48:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-20T04:48:40Z
dc.date.available1399-12-02T04:48:29Zfa_IR
dc.date.available2021-02-20T04:48:40Z
dc.date.issued2011-03-15en_US
dc.date.issued1389-12-24fa_IR
dc.date.submitted2011-03-16en_US
dc.date.submitted1389-12-25fa_IR
dc.identifier.citationاحمدرضا رئيسي, اصغر احتشامي, محسن نوروزي. (1389). ارزیابی كارآمدی اطلاعات مدارك پزشكی بیماران مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان توسط كاربران. مدیریت اطلاعات سلامت, 7(0)fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/202
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749327
dc.description.abstractمقدمه: افراد و گروه‌های کاربر اطلاعات مدارک پزشکی، ضمن تكیه بر داده‌ها و اطلاعات بهداشتی درمانی، كیفیت آن‌ها را خواستارند. بیمارستان‌ها مجبورند پرونده‌های پزشکی را برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران نگهداری کنند. اما برای نگهداری آن‌ها با كمبود فضا مواجه‌اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی اطلاعات ثبت شده در پرونده‌های پزشکی بیماران مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) توسط کاربران در نیمه‌ی اول سال 1387 انجام شده است. روش بررسی: این بررسی به روش توصیفی- مقطعی صورت گرفته است. نمونه‌گیری به روش سرشماری و شامل كلیه‌ی مدارك پزشكی (حدود 6000 پرونده پزشکی) بیمارانی بود كه در نیمه‌ی اول سال 1387 مورد تقاضای كاربران قرار گرفته است. یافته‌های مطالعه با مراجعه‌ی مستقیم پژوهشگر به بخش مدارك پزشكی آن مرکز و استخراج داده‌ها از مستندات درخواست‌های اطلاعاتی كاربران و پرونده‌ی بیماران مربوط، در قالب چک لیست صورت گرفت و روایی این ابزار با نظر استادان صاحب‌نظر مسجل گردید. برای تحلیل داده‌‌‌‌‌ها از آنالیز توصیفی با استفاده از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. یافته‌ها: بیشترین درصد موارد درخواست اطلاعات مدارک پزشکی بیماران مربوط به خود بیماران (4/36 درصد) و پس از آن به ترتیب مربوط به مراجع قانونی (8/27درصد)، پرداخت کنندگان ثالث (1/23 درصد) و کمیته‌های کیفیت (1/0 درصد) بوده است. بیشترین درخواست‌ها از مدارک پزشکی با سن یک سال (3/73 درصد) بوده است و پرونده‌هایی با کمتر از 3 سال سن، 94 درصد از کل درخواست‌ها را شامل شده‌اند. مسن‌ترین پرونده‌های درخواستی به ترتیب 14، 11، 11، 1، 15، 13 ساله بوده‌اند. در 100 درصد درخواست‌های کاربران، برگه‌های خلاصه‌ی پرونده، شرح عمل جراحی و گزارش اکوکاردیوگرافی جزء بسته‌ی درخواستی قرار گرفته است. صدمه، آسیب و مسمومیت‌ها بیشترین (30 درصد) و بیماری‌های چشم و ضمایم آن کمترین (1/0 درصد) درخواست‌ها را شامل می‌شدند. نتیجه‌گیری: کارآمدی اطلاعات بیماران با گذشت زمان کم می‌شود و نگهداری حدود 95 درصد از اصل پرونده‌ها بیش از 3 سال، مقرون به صرفه نیست. به علاوه، اطلاعات 95 درصد از بیماری‌های بیماران بستری در طی 7 سال پس از ایجاد پرونده، درخواست شده‌اند و تنها اطلاعات اختلالات روانی و رفتاری، نقص خلقتی و ناهنجاری‌های مادرزادی و اختلالات کروموزمی‌ پس از مدت فوق درخواست شده‌اند که می‌توان آن‌ها را جداگانه پس از این مدت نگهداری نمود. واژه‌‌های کلیدی: مدارك پزشكی؛ بیمارستان‌ها؛ كارآمدی؛ استفاده کنندگان؛ اطلاعات.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.titleارزیابی كارآمدی اطلاعات مدارك پزشكی بیماران مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) شهر اصفهان توسط كاربرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.citation.volume7
dc.citation.issue0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد