نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسوسن بهراميfa_IR
dc.contributor.authorسعيد رجايي‌‌پورfa_IR
dc.contributor.authorمحمد حسين يارمحمديانfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-02T04:18:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-20T04:18:57Z
dc.date.available1399-12-02T04:18:47Zfa_IR
dc.date.available2021-02-20T04:18:57Z
dc.date.issued2012-12-05en_US
dc.date.issued1391-09-15fa_IR
dc.date.submitted2012-09-15en_US
dc.date.submitted1391-06-25fa_IR
dc.identifier.citationسوسن بهرامي, سعيد رجايي‌‌پور, محمد حسين يارمحمديان. (1391). اجزا و مدل‌های متداول سنجش دارایی‌های فکری. مدیریت اطلاعات سلامت, 0(0), 744-756.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/780
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749210
dc.description.abstractدنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و دارایی‌های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان‌ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه‌های نامشهود موجود در عرصه‌ی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان‌ها، رمز موفقیت آن‌ها محسوب می‌‌شود. سازمان‌هایی که بتوانند این دارایی‌های نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آن‌ها را مدیریت کنند، نسبت به رقبایشان از عملکرد بهتری برخوردار خواهند بود. جهت مدیریت این دارایی‌ها، لازم است سازمان‌ها از وضعیت کنونی خود مطلع شده و برای رفع نقص و کمبودهایشان اقدامات لازم را به عمل آورند. هدف از این مقاله، بررسی و مقایسه‌ی اجزا و مدل‌های متداول سرمایه‌ی فکری در سازمان بود. این پژوهش با استفاده از مرور کتابخانه‌ای و اینترنتی منابع فارسی و لاتین به مقایسه‌ی اجزا و مدل‌های متداول سرمایه‌ی فکری پرداخت. سرمايه‌ی انساني شامل دانش، مهارت و تجربه‌های کارکنان، مدیران و پاسخ مؤثر آن‌ها به آینده است و منبع بازسازی استراتژیک، نوآوری و خلاقیت می‌باشد. سرمايه‌ی ساختاري به يادگيري و دانش مقرر در فعاليت‌هاي روزمره اطلاق می‌‌گردد و زیرساختار حمایتی سرمایه‌ی انسانی محسوب می‌شود. سرمايه‌ی رابطه‌اي نشان دهنده‌ی روابط رسمي و غير رسمي يك سازمان با ذي‌نفعان خارجي و ادراك‌ آن‌ها درباره‌ی سازمان و نيز تبادل اطلاعات بين سازمان و آن‌ها است و عنصر افزایش دهنده‌ی ارزش‌آفرینی برای سازمان می‌باشد. امروزه مدل‌‌های متنوعی برای شناخت و اندازه‌گیری سرمایه‌ی فکری در سازمان‌ها به کار می‌روند، مانند مدل کارت امتیازی (تبديل رسالت و استراتژي به معيارهاي عملکرد، جهت سيستم مديريت و اندازه‌گيري استراتژيک سازمان)، حسابرسي سرمايه‌ی فکري (تعيين جايگاه سرمايه فکري سازمان در ايجاد ارزش مالي)، رهیاب اسکاندیا (تقسيم ارزش بازار يک سازمان به دو دسته‌ي سرمايه‌ی مالي و سرمايه‌ی فکري)، شاخص سرمایه‌ی فکری (جمع‌آوري مؤلفه‌هاي سرمايه‌ی فكري در يك شاخص سازماني) و هدایتگر دارایی‌های نامشهود (ارزش بازار کل يک سازمان شامل ارزش خالص و مشهود سازمان همراه با سه نوع دارايي ناملموس) که هر یک دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی هستند. در اقتصاد مبتني بر دانش، محصولات و سازمان‌ها بر اساس دانش زندگي مي‌کنند. موفق‌ترين سازمان‌ها در اين ميان آن‌هايي هستند که از دارايي ناملموس به نحو بهتر و سريع‌تري استفاده مي‌‌‌کنند. امروزه از سرمايه‌ی فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي‌شود و موفقيت يک سازمان به توانايي آن در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد. واژه‌‌هاي کليدي: سرمایه‌ی فکری؛ سرمايه‌ی انساني؛ سرمايه‌ی ساختاري؛ سرمايه‌ی رابطه‌ايfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.titleاجزا و مدل‌های متداول سنجش دارایی‌های فکریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدکتري تخصصي، مديريت آموزشي، دانشکده‌‌ي علوم تربيتي و روان‌شناسي، دانشگاه اصفهان و پژوهشگر، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاديار، مديريت آموزش عالي، دانشکده‌ي علوم تربيتي و روان‌شناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشيار، مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.issue0
dc.citation.spage744
dc.citation.epage756


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد