• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 0, شماره 0
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 0, شماره 0
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اجزا و مدل‌های متداول سنجش دارایی‌های فکری

    (ندگان)پدیدآور
    سوسن بهراميسعيد رجايي‌‌پورمحمد حسين يارمحمديان
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    دنیای کنونی، عصر دانایی است. مواهب و دارایی‌های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان‌ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه‌های نامشهود موجود در عرصه‌ی پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان‌ها، رمز موفقیت آن‌ها محسوب می‌‌شود. سازمان‌هایی که بتوانند این دارایی‌های نامشهود را به خوبی تشخیص دهند و آن‌ها را مدیریت کنند، نسبت به رقبایشان از عملکرد بهتری برخوردار خواهند بود. جهت مدیریت این دارایی‌ها، لازم است سازمان‌ها از وضعیت کنونی خود مطلع شده و برای رفع نقص و کمبودهایشان اقدامات لازم را به عمل آورند. هدف از این مقاله، بررسی و مقایسه‌ی اجزا و مدل‌های متداول سرمایه‌ی فکری در سازمان بود. این پژوهش با استفاده از مرور کتابخانه‌ای و اینترنتی منابع فارسی و لاتین به مقایسه‌ی اجزا و مدل‌های متداول سرمایه‌ی فکری پرداخت. سرمايه‌ی انساني شامل دانش، مهارت و تجربه‌های کارکنان، مدیران و پاسخ مؤثر آن‌ها به آینده است و منبع بازسازی استراتژیک، نوآوری و خلاقیت می‌باشد. سرمايه‌ی ساختاري به يادگيري و دانش مقرر در فعاليت‌هاي روزمره اطلاق می‌‌گردد و زیرساختار حمایتی سرمایه‌ی انسانی محسوب می‌شود. سرمايه‌ی رابطه‌اي نشان دهنده‌ی روابط رسمي و غير رسمي يك سازمان با ذي‌نفعان خارجي و ادراك‌ آن‌ها درباره‌ی سازمان و نيز تبادل اطلاعات بين سازمان و آن‌ها است و عنصر افزایش دهنده‌ی ارزش‌آفرینی برای سازمان می‌باشد. امروزه مدل‌‌های متنوعی برای شناخت و اندازه‌گیری سرمایه‌ی فکری در سازمان‌ها به کار می‌روند، مانند مدل کارت امتیازی (تبديل رسالت و استراتژي به معيارهاي عملکرد، جهت سيستم مديريت و اندازه‌گيري استراتژيک سازمان)، حسابرسي سرمايه‌ی فکري (تعيين جايگاه سرمايه فکري سازمان در ايجاد ارزش مالي)، رهیاب اسکاندیا (تقسيم ارزش بازار يک سازمان به دو دسته‌ي سرمايه‌ی مالي و سرمايه‌ی فکري)، شاخص سرمایه‌ی فکری (جمع‌آوري مؤلفه‌هاي سرمايه‌ی فكري در يك شاخص سازماني) و هدایتگر دارایی‌های نامشهود (ارزش بازار کل يک سازمان شامل ارزش خالص و مشهود سازمان همراه با سه نوع دارايي ناملموس) که هر یک دارای ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی هستند. در اقتصاد مبتني بر دانش، محصولات و سازمان‌ها بر اساس دانش زندگي مي‌کنند. موفق‌ترين سازمان‌ها در اين ميان آن‌هايي هستند که از دارايي ناملموس به نحو بهتر و سريع‌تري استفاده مي‌‌‌کنند. امروزه از سرمايه‌ی فکري به منظور خلق و افزايش ارزش سازماني استفاده مي‌شود و موفقيت يک سازمان به توانايي آن در مديريت اين منبع کمياب بستگي دارد. واژه‌‌هاي کليدي: سرمایه‌ی فکری؛ سرمايه‌ی انساني؛ سرمايه‌ی ساختاري؛ سرمايه‌ی رابطه‌اي

    شماره نشریه
    0
    تاریخ نشر
    2012-12-05
    1391-09-15
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    دکتري تخصصي، مديريت آموزشي، دانشکده‌‌ي علوم تربيتي و روان‌شناسي، دانشگاه اصفهان و پژوهشگر، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
    استاديار، مديريت آموزش عالي، دانشکده‌ي علوم تربيتي و روان‌شناسي، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ايران
    دانشيار، مديريت و برنامه‌ريزي آموزشي، مرکز تحقيقات مديريت و اقتصاد سلامت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/780
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749210

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب