نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدرضا هاشميانfa_IR
dc.contributor.authorمحمدجواد آل مختارfa_IR
dc.contributor.authorاکبر حسن زادهfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-02T04:10:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-20T04:10:34Z
dc.date.available1399-12-02T04:10:24Zfa_IR
dc.date.available2021-02-20T04:10:34Z
dc.date.issued2013-06-06en_US
dc.date.issued1392-03-16fa_IR
dc.date.submitted2012-11-17en_US
dc.date.submitted1391-08-27fa_IR
dc.identifier.citationمحمدرضا هاشميان, محمدجواد آل مختار, اکبر حسن زاده. (1392). مقایسه‌ی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی. مدیریت اطلاعات سلامت, 10(2)fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/919
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749177
dc.description.abstractمقدمه: «استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گستره‌ی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفاده‌ی مؤثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی- اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تأکید دارد. در این پژوهش، از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش و مقایسه‌ی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده شد. روش بررسي: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 150 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از پرسش‌نامه‌ی سنجش سواد اطلاعاتی بر مبنای «استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» برگرفته از پایان‌نامه‌ی دکترا، گردآوری شد. روایی (روایی سازه) و پایایی پرسش‌نامه (alpha Cronbach's) برابر با 98/0 تعیین گردید. برای تجزيه و تحليل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS‌، آزمون t و ANOVA استفاده شد. يافته‌ها: میانگین نمره‌ی رعایت استانداردها در تمامی موارد به طور معنی‌داری بیشتر از حد متوسط (50) و کمتر از حد ایده‌آل (100) بود (001/0 > P). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد در دختران و پسران دانشجو با هم یکسان بود (05/0 < P). همچنین بین سال‌های مختلف تحصیلی در استانداردهای 1 و 5 اختلاف معنی‌داری وجود داشت و در کل استانداردها نیز این اختلاف معنی‌دار بود. در استانداردهای 2، 3 و 4 بین سال‌های مختلف تحصیلی، اختلاف معنی‌داری مشاهده نشد (05/0 < P). نتيجه‌گيري: میانگین نمرات سواد اطلاعاتی دانشجویان به طور معنی‌داری بالاتر از حد متوسط بود که از دلایل آن می‌توان به شیوه‌ی خود اظهاری مورد استفاده در تکمیل پرسش‌نامه‌ها اشاره کرد. از طرفی یافته‌ها نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در کل استانداردها به ‌طور معنی‌داری از حد ایده‌آل پایین‌تر است، که توجه به آموزش مهارت‌های سواد اطلاعاتی و ارتباط دانشجو و هیأت علمی را ضروری می‌سازد. واژه‌‌هاي کليدي: سواد اطلاعاتی؛ دانشجویان؛ استانداردها؛ دانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.titleمقایسه‌ی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیت‌های سواد اطلاعاتی برای آموزش عالیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، کتابداري و اطلاع‌رساني، معاونت تحقيقات و فناوري، کتابخانه‌ي مرکزي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، کتابداري و اطلاع‌رساني، معاونت تحقيقات و فناوري، کتابخانه‌ي مرکزي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentمربي، آمار، دانشکده‌ي بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue2


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد