مقایسهی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی
(ندگان)پدیدآور
محمدرضا هاشميانمحمدجواد آل مختاراکبر حسن زاده
نوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» بر تعیین و تشخیص ماهیت و گسترهی اطلاعات مورد نیاز، دسترسی به اطلاعات، ارزیابی اطلاعات، استفادهی مؤثر از اطلاعات و درک مسایل اقتصادی و حقوقی- اجتماعی مربوط به استفاده از اطلاعات تأکید دارد. در این پژوهش، از این استانداردها به عنوان مبنایی برای سنجش و مقایسهی سواد اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان استفاده شد. روش بررسي: این پژوهش از نوع پیمایشی بود. تعداد 150 نفر از دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامهی سنجش سواد اطلاعاتی بر مبنای «استاندارد قابلیتهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی» برگرفته از پایاننامهی دکترا، گردآوری شد. روایی (روایی سازه) و پایایی پرسشنامه (alpha Cronbach's) برابر با 98/0 تعیین گردید. برای تجزيه و تحليل دادهها از نرمافزار SPSS، آزمون t و ANOVA استفاده شد. يافتهها: میانگین نمرهی رعایت استانداردها در تمامی موارد به طور معنیداری بیشتر از حد متوسط (50) و کمتر از حد ایدهآل (100) بود (001/0 > P). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد در دختران و پسران دانشجو با هم یکسان بود (05/0 P). همچنین میانگین رعایت استاندارد در تمامی موارد در دختران و پسران دانشجو با هم یکسان بود (05/0
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2013-06-061392-03-16
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی اصفهانسازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد، کتابداري و اطلاعرساني، معاونت تحقيقات و فناوري، کتابخانهي مرکزي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايرانکارشناس ارشد، کتابداري و اطلاعرساني، معاونت تحقيقات و فناوري، کتابخانهي مرکزي، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
مربي، آمار، دانشکدهي بهداشت، دانشگاه علوم پزشکي اصفهان، اصفهان، ايران
شاپا
1735-78531735-9813



