نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدرضا دلويfa_IR
dc.contributor.authorحسن قربانيfa_IR
dc.contributor.authorفخرالدين سيمکانيfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-02T04:05:50Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-20T04:06:00Z
dc.date.available1399-12-02T04:05:50Zfa_IR
dc.date.available2021-02-20T04:06:00Z
dc.date.issued2013-04-03en_US
dc.date.issued1392-01-14fa_IR
dc.date.submitted2012-11-12en_US
dc.date.submitted1391-08-22fa_IR
dc.identifier.citationمحمدرضا دلوي, حسن قرباني, فخرالدين سيمکاني. (1392). ارزيابي سيستم اطلاعات بيمارستان ده بيمارستان دولتي زير نظر دانشگاه علوم پزشكي اصفهان. مدیریت اطلاعات سلامت, 0(0)fa_IR
dc.identifier.issn1735-7853
dc.identifier.issn1735-9813
dc.identifier.urihttp://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/907
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749159
dc.description.abstractمقدمه: سيستم اطلاعات بيمارستان نقش مهمي در افزايش كيفيت درمان در بيمارستان‌ها دارد. سيستم اطلاعات بيمارستان به عنوان نظام اطلاعاتي تلقي مي‌شود كه مي‌تواند تأثير فراوان بر اثربخشي و كارايي مديريت بيمارستان داشته باشد. نظام ارزيابي به عنوان يكي از مباحث مهمي است كه در نظام مديريت مورد تأكيد فراوان قرار گرفته است. در اين مقاله به ارزيابي سيستم اطلاعات بيمارستان (HIS یا Hospital information system) بر اساس مدل Ahitof and Newman پرداخته شده است و هدف كلي این پژوهش، ارزيابي سيستم اطلاعات بيمارستان‌هايي بود كه از نرم‌افزار كوثر (نسخه‌ی جديد) استفاده مي‌كردند. روش بررسي: تحقيق حاضر از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش، توصيفي و پيمايشي از شاخه‌ی‌ ميداني بود كه در سال 1391 انجام گرفت و ابزار جمع‌آوری اطلاعات داده‌های آن آمیزه‌ای از ابزار کتابخانه‌ای و میدانی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش، ده بيمارستان بود كه زير نظر دانشگاه علوم پزشكي بودند و همه از سامانه‌ی كوثر ياري گرفتند. جامعه‌ی آماري اين پژوهش 209 نفر از اپراتورهاي شيفت صبح بودند که با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نيازي به نمونه‌گيري نبود و كل جامعه از طريق سرشماري مورد بررسي قرار گرفت. در این پژوهش از پرسش‌نامه‌ی استاندارد Ahitof and Newman استفاده شد و عمليات بومي‌سازي انجام گرفت. پرسش‌نامه شامل 37 سؤال بر اساس طیف پنج گزینه‌ای لیکرت بود. روايي محتوايي سؤالات پرسش‌نامه از طريق پانل نخبگان (از 5 نفر از اساتيد متخصص در سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و مسؤولين HIS با سابقه‌ی بالا) تأييد شد و پايايي آن نيز از طريق Alpha Cronbakh، 85/0 محاسبه گردید (در صورتي كه ضريب پايايي از 75/0 بيشتر می‌شد مورد قبول بود). جهت تحليل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. يافته‌ها: نتایج مربوط به پرسش‌نامه نشان داد که از سه فرضیه‌ی پژوهش (يعني وجود ابعاد زماني، محتوايي و ساختار) دو فرضيه يعني ابعاد زماني و محتوا در سطح اطمینان 95/0 مورد تأييد قرار گرفتند و در سطح ساختار در حد مطلوبي نبوده است.  نتيجه‌گيري: HIS حاكم بر سازمان از لحاظ به موقع بودن، به هنگام بودن، صحت، مرتبط بودن، ايجاز و تناسب در وضعيت مطلوبي بوده اما از لحاظ بسامد، دوره‌ی زماني، جامعيت در حد مطلوبي نبود و نياز به ارايه‌ی راه‌حل‌هايي براي آن‌ها است. نياز است سيستم اطلاعات بيمارستان از لحاظ ساختاري مورد بازنگري و تجديد نظر قرار گيرد و نياز است كه اطلاعات با جزييات بيشتر و در قالب نمودارهاي آماري متفاوت ارايه گردد و نيز نسخه‌ی سوم نرم‌افزار كوثر با اصلاحات جديد ارايه گردد. واژه‌هاي کلیدی : سيستم‌های اطلاعات بيمارستان؛ ارزيابي؛ بیمارستان‌ها؛ مدل Ahitof and Newmanfa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی اصفهانfa_IR
dc.relation.ispartofمدیریت اطلاعات سلامتfa_IR
dc.titleارزيابي سيستم اطلاعات بيمارستان ده بيمارستان دولتي زير نظر دانشگاه علوم پزشكي اصفهانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستاديار، مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد دهاقان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاديار، گروه مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مبارکه، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد، مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد دهاقان، اصفهان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume0
dc.citation.issue0


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد