• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 0, شماره 0
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت اطلاعات سلامت
    • دوره 0, شماره 0
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزيابي سيستم اطلاعات بيمارستان ده بيمارستان دولتي زير نظر دانشگاه علوم پزشكي اصفهان

    (ندگان)پدیدآور
    محمدرضا دلويحسن قربانيفخرالدين سيمکاني
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: سيستم اطلاعات بيمارستان نقش مهمي در افزايش كيفيت درمان در بيمارستان‌ها دارد. سيستم اطلاعات بيمارستان به عنوان نظام اطلاعاتي تلقي مي‌شود كه مي‌تواند تأثير فراوان بر اثربخشي و كارايي مديريت بيمارستان داشته باشد. نظام ارزيابي به عنوان يكي از مباحث مهمي است كه در نظام مديريت مورد تأكيد فراوان قرار گرفته است. در اين مقاله به ارزيابي سيستم اطلاعات بيمارستان (HIS یا Hospital information system) بر اساس مدل Ahitof and Newman پرداخته شده است و هدف كلي این پژوهش، ارزيابي سيستم اطلاعات بيمارستان‌هايي بود كه از نرم‌افزار كوثر (نسخه‌ی جديد) استفاده مي‌كردند. روش بررسي: تحقيق حاضر از نظر هدف، كاربردي و از نظر روش، توصيفي و پيمايشي از شاخه‌ی‌ ميداني بود كه در سال 1391 انجام گرفت و ابزار جمع‌آوری اطلاعات داده‌های آن آمیزه‌ای از ابزار کتابخانه‌ای و میدانی بود. جامعه‌ی آماری این پژوهش، ده بيمارستان بود كه زير نظر دانشگاه علوم پزشكي بودند و همه از سامانه‌ی كوثر ياري گرفتند. جامعه‌ی آماري اين پژوهش 209 نفر از اپراتورهاي شيفت صبح بودند که با توجه به محدود بودن حجم جامعه، نيازي به نمونه‌گيري نبود و كل جامعه از طريق سرشماري مورد بررسي قرار گرفت. در این پژوهش از پرسش‌نامه‌ی استاندارد Ahitof and Newman استفاده شد و عمليات بومي‌سازي انجام گرفت. پرسش‌نامه شامل 37 سؤال بر اساس طیف پنج گزینه‌ای لیکرت بود. روايي محتوايي سؤالات پرسش‌نامه از طريق پانل نخبگان (از 5 نفر از اساتيد متخصص در سیستم‌های اطلاعاتی مدیریت و مسؤولين HIS با سابقه‌ی بالا) تأييد شد و پايايي آن نيز از طريق Alpha Cronbakh، 85/0 محاسبه گردید (در صورتي كه ضريب پايايي از 75/0 بيشتر می‌شد مورد قبول بود). جهت تحليل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS استفاده شد. يافته‌ها: نتایج مربوط به پرسش‌نامه نشان داد که از سه فرضیه‌ی پژوهش (يعني وجود ابعاد زماني، محتوايي و ساختار) دو فرضيه يعني ابعاد زماني و محتوا در سطح اطمینان 95/0 مورد تأييد قرار گرفتند و در سطح ساختار در حد مطلوبي نبوده است.  نتيجه‌گيري: HIS حاكم بر سازمان از لحاظ به موقع بودن، به هنگام بودن، صحت، مرتبط بودن، ايجاز و تناسب در وضعيت مطلوبي بوده اما از لحاظ بسامد، دوره‌ی زماني، جامعيت در حد مطلوبي نبود و نياز به ارايه‌ی راه‌حل‌هايي براي آن‌ها است. نياز است سيستم اطلاعات بيمارستان از لحاظ ساختاري مورد بازنگري و تجديد نظر قرار گيرد و نياز است كه اطلاعات با جزييات بيشتر و در قالب نمودارهاي آماري متفاوت ارايه گردد و نيز نسخه‌ی سوم نرم‌افزار كوثر با اصلاحات جديد ارايه گردد. واژه‌هاي کلیدی : سيستم‌های اطلاعات بيمارستان؛ ارزيابي؛ بیمارستان‌ها؛ مدل Ahitof and Newman

    شماره نشریه
    0
    تاریخ نشر
    2013-04-03
    1392-01-14
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
    سازمان پدید آورنده
    استاديار، مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد دهاقان، اصفهان، ايران
    استاديار، گروه مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد مبارکه، اصفهان، ايران
    کارشناس ارشد، مديريت، دانشگاه آزاد اسلامي واحد دهاقان، اصفهان، ايران

    شاپا
    1735-7853
    1735-9813
    URI
    http://him.mui.ac.ir/index.php/him/article/view/907
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/749159

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب