نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزاهدی‌راد, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorزاهدی‌راد, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorرضاخانی, سیمین‌دختfa_IR
dc.contributor.authorرضاخانی, سیمین‌دختfa_IR
dc.contributor.authorوکیلی, پریوشfa_IR
dc.contributor.authorوکیلی, پریوشfa_IR
dc.date.accessioned1399-12-01T23:06:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-19T23:06:29Z
dc.date.available1399-12-01T23:06:28Zfa_IR
dc.date.available2021-02-19T23:06:29Z
dc.date.issued2020-11-01en_US
dc.date.issued1399-08-11fa_IR
dc.identifier.citationزاهدی‌راد, زهره, زاهدی‌راد, زهره, رضاخانی, سیمین‌دخت, رضاخانی, سیمین‌دخت, وکیلی, پریوش, وکیلی, پریوش. (1399). مقایسه اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس پرستاران شاغل در بیمارستان‌های روان‌پزشکی. پژوهش پرستاری, 15(5), 84-98.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-2403-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/745732
dc.description.abstractمقدمه: استرس موضوع رایج در زندگی صنعتی جهان امروز است و تعداد زیادی از افراد به نوعی دچار استرس هستند. پرستاران بیمارستان‌های روان‌پزشکی طیف وسیع‌تری از این استرس را تجربه می‌کنند و این امر بر ابعاد زندگی و سلامت جسمی‌-‌روانی آنان تأثیر می‌گذارد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس پرستاران بیمارستان‌های روان‌پزشکی انجام شد. روش: پژوهش حاضر شبه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون‌-‌ پس‌آزمون با گروه کنترل، پلاسیبو و پیگیری سه‌ماهه بود. جامعه آماری شامل پرستاران شاغل در سه بیمارستان روان‌پزشکی در سال 1398 بود که به صورت تصادفی از بین بیمارستان‌های تخصصی روان‌پزشکی شهر تهران انتخاب شد. 363 پرسشنامه تکمیل و دریافت شد. از بین 73 نفر که دارای ویژگی نشانگان استرس پس از اعمال معیارهای ورود و خروج بودند 60 نفر با روش نمونه‌گیری داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی در چهار گروه (دو گروه آزمایش، گروه پلاسیبو و گروه کنترل) گمارش شدند که از این تعداد، 8 نفر ریزش داشتند. ابزار پژوهش پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه نشانگان استرس "Stress Sign Questionnaire" بود. بسته شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در 8 جلسه 5/1 ساعته، هر روش برای یک گروه آزمایش اجرا شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌‌افزار SPSS 25 انجام شد.  یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمره استرس هر دو گروه آزمایش شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی نسبت به گروه پلاسیبو و کنترل در مرحله پس‌آزمون افزایش معناداری پیدا کرده و کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی اثرگذاری بیشتری بر روی نشانه‌های روانی- هیجانی استرس نسبت به شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی دارد و این افزایش در مرحله پیگیری نسبتاً ثابت مانده است ((p>0/05 نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حاضر حاکی از آن است که شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و کاهش استرس مبتنی‌ بر ذهن‌آگاهی در مرحله پس‌آزمون و پیگیری به طور معناداری موجب کاهش نشانگان استرس در پرستاران بیمارستان‌های روان‌پزشکی شدند و روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی در کاهش نشانگان روانی-‌ هیجانی استرس روش موفق‌تری بود. لذا این آموزش‌ها را می‌توان برای سایر پرستاران نیز به کار برد.fa_IR
dc.format.extent515
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectشناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectکاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهیfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectپرستارانfa_IR
dc.subjectبیمارستان‌های روان‌پزشکیfa_IR
dc.subjectعلوم رفتاری و روانی(روانشناسیfa_IR
dc.subjectمددکاری و...)fa_IR
dc.titleمقایسه اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی و روش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر استرس پرستاران شاغل در بیمارستان‌های روان‌پزشکیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانیfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مشاوره دانشکده مشاوره و علوم تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue5
dc.citation.spage84
dc.citation.epage98


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد