نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحسن ابوطالبي‌اصفهانيfa_IR
dc.contributor.authorاميرمسعود رحيميfa_IR
dc.contributor.authorسهيلا سعيديfa_IR
dc.date.accessioned1399-11-30T21:43:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-18T21:43:21Z
dc.date.available1399-11-30T21:43:20Zfa_IR
dc.date.available2021-02-18T21:43:21Z
dc.date.issued2020-01-20en_US
dc.date.issued1398-10-30fa_IR
dc.date.submitted2020-04-21en_US
dc.date.submitted1399-02-02fa_IR
dc.identifier.citationمحسن ابوطالبي‌اصفهاني, اميرمسعود رحيمي, سهيلا سعيدي. (1398). شناسايي و اولويت‌بندي عوامل مؤثر در تصادفات جرحي تقاطع‌هاي چهارشاخه چراغ‌دار (مطالعه موردي: شهر اصفهان). ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 7(2), 122-106. doi: 10.22037/meipm.v7i2.30060fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i2.30060
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/30060
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/729571
dc.description.abstractسابقه و هدف: جراحات و صدمات حاصل از تصادفات ترافيکي در راه‌ها به يک معضل جهاني تبديل شده است. طبق آمار بخش قابل توجهي از تصادفات به دليل همگرا شدن جريان‌هاي ترافيکي در تقاطع‌ها رخ مي‌دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسي عوامل مؤثر بر ايمني تقاطع‌ها و ارزيابي آن‌ها و ارائه مدل‌هاي آماري براي پيش‌بيني تصادفات و در نهايت ارائه راه‌کارهايي براي ايمني تقاطع‌ها و کاهش افراد جراحت ديده در تقاطع‌ها است.روش بررسي: براي تعيين عوامل مؤثر و پيش‌بيني تعداد تصادفات جرحي براساس پارامترهاي ترافيکي، هندسي و خصوصيات وسايل کنترل ترافيک، از مدل‌هاي آماري در سه خانواده لگ خطي پوآسون، لگ خطي دوجمله‌اي منفي و مدل خطي استفاده شد. مدل‌سازي و تحليل داده‌ها در اين تحقيق بر اساس نرم افزار SPSS  و اکسل انجام شد. مناسب بودن برازش مدل از طريق دويانس/ درجه آزادي و X2  پيرسون/ درجه آزادي کنترل گرديد.يافته‌ها: طبق يافته‌ها به ترتيب کاهش حجم عبوري به ميزان 37/190%، وجود خط گردش به راست ويژه به ميزان 06/52%، وجود دوربين به ميزان 09/27%، افزايش طول خط گردش به راست ويژه به ميزان 06/1% سبب کاهش تصادفات مي‌شوند. چنانچه عرض ميانه در شاخه تقاطع يک متر افزايش يابد فراواني تصادفات جرحي 02/2% افزايش خواهد يافت. به ازاي افزايش هر خط به تقاطع فراواني تصادفات جرحي به ميزان 05/18% افزايش خواهد يافت. اگر دو تقاطع داراي شرايط کاملاً يکسان باشند و فقط تعداد فازهاي آن‌ها متفاوت باشد، تقاطعي که داراي دو فاز است نسبت به تقاطع داراي سه فاز، کاهش تصادفات آن به ميزان 649/35% خواهد بود. بنابراين لازم است در خصوص کاهش تصادفات با اولويت بيان شده، اقدامات مناسب انجام شود.نتيجه‌گيري: طبق نتايج، مدل پواسون نسبت به مدل دوجمله‌اي منفي از عملکرد و دقت بهتري برخوردار است. همچنين مشخص شد 7  متغير بيان شده در بالا بر ايمني تقاطع‌ها تأثير دارد که پيشنهاد مي‌شود در برنامه‌هاي ايمن‌سازي شهري مورد توجه قرارگيرد.How to cite this article: Aboutalebi Esfahani M, Rahimi AM, Saeidi S. Identifcation and Prioritization of Effective Parameters in Injury-Causing Accidents at FourLane Intersections (Case study: Isfahan City). J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(2):106 -22.fa_IR
dc.format.extent1763
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i2.30060
dc.subjectتصادفات جرحيfa_IR
dc.subjectتقاطع‌هاي چراغ‌دارfa_IR
dc.subjectمدل لگاريتم خطي پوآسونfa_IR
dc.subjectمدل لگاريتم خطي دوجمله‌اي منفيfa_IR
dc.subjectمدل خطيfa_IR
dc.titleشناسايي و اولويت‌بندي عوامل مؤثر در تصادفات جرحي تقاطع‌هاي چهارشاخه چراغ‌دار (مطالعه موردي: شهر اصفهان)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه برنامه‌ريزي و حمل‌و‌نقل، دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسي عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه زنجان، زنجان، ايرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه برنامه‌ريزي و حمل‌و‌نقل، دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، ايرانfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue2
dc.citation.spage122
dc.citation.epage106


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد