• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسايي و اولويت‌بندي عوامل مؤثر در تصادفات جرحي تقاطع‌هاي چهارشاخه چراغ‌دار (مطالعه موردي: شهر اصفهان)

    (ندگان)پدیدآور
    محسن ابوطالبي‌اصفهانياميرمسعود رحيميسهيلا سعيدي
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.722 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف: جراحات و صدمات حاصل از تصادفات ترافيکي در راه‌ها به يک معضل جهاني تبديل شده است. طبق آمار بخش قابل توجهي از تصادفات به دليل همگرا شدن جريان‌هاي ترافيکي در تقاطع‌ها رخ مي‌دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسي عوامل مؤثر بر ايمني تقاطع‌ها و ارزيابي آن‌ها و ارائه مدل‌هاي آماري براي پيش‌بيني تصادفات و در نهايت ارائه راه‌کارهايي براي ايمني تقاطع‌ها و کاهش افراد جراحت ديده در تقاطع‌ها است.روش بررسي: براي تعيين عوامل مؤثر و پيش‌بيني تعداد تصادفات جرحي براساس پارامترهاي ترافيکي، هندسي و خصوصيات وسايل کنترل ترافيک، از مدل‌هاي آماري در سه خانواده لگ خطي پوآسون، لگ خطي دوجمله‌اي منفي و مدل خطي استفاده شد. مدل‌سازي و تحليل داده‌ها در اين تحقيق بر اساس نرم افزار SPSS  و اکسل انجام شد. مناسب بودن برازش مدل از طريق دويانس/ درجه آزادي و X2  پيرسون/ درجه آزادي کنترل گرديد.يافته‌ها: طبق يافته‌ها به ترتيب کاهش حجم عبوري به ميزان 37/190%، وجود خط گردش به راست ويژه به ميزان 06/52%، وجود دوربين به ميزان 09/27%، افزايش طول خط گردش به راست ويژه به ميزان 06/1% سبب کاهش تصادفات مي‌شوند. چنانچه عرض ميانه در شاخه تقاطع يک متر افزايش يابد فراواني تصادفات جرحي 02/2% افزايش خواهد يافت. به ازاي افزايش هر خط به تقاطع فراواني تصادفات جرحي به ميزان 05/18% افزايش خواهد يافت. اگر دو تقاطع داراي شرايط کاملاً يکسان باشند و فقط تعداد فازهاي آن‌ها متفاوت باشد، تقاطعي که داراي دو فاز است نسبت به تقاطع داراي سه فاز، کاهش تصادفات آن به ميزان 649/35% خواهد بود. بنابراين لازم است در خصوص کاهش تصادفات با اولويت بيان شده، اقدامات مناسب انجام شود.نتيجه‌گيري: طبق نتايج، مدل پواسون نسبت به مدل دوجمله‌اي منفي از عملکرد و دقت بهتري برخوردار است. همچنين مشخص شد 7  متغير بيان شده در بالا بر ايمني تقاطع‌ها تأثير دارد که پيشنهاد مي‌شود در برنامه‌هاي ايمن‌سازي شهري مورد توجه قرارگيرد.How to cite this article: Aboutalebi Esfahani M, Rahimi AM, Saeidi S. Identifcation and Prioritization of Effective Parameters in Injury-Causing Accidents at FourLane Intersections (Case study: Isfahan City). J Saf Promot Inj Prev. 2019; 7(2):106 -22.
    کلید واژگان
    تصادفات جرحي
    تقاطع‌هاي چراغ‌دار
    مدل لگاريتم خطي پوآسون
    مدل لگاريتم خطي دوجمله‌اي منفي
    مدل خطي

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-01-20
    1398-10-30
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    گروه برنامه‌ريزي و حمل‌و‌نقل، دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، ايران
    گروه مهندسي عمران، دانشکده مهندسي، دانشگاه زنجان، زنجان، ايران
    گروه برنامه‌ريزي و حمل‌و‌نقل، دانشکده عمران و حمل‌و‌نقل، دانشگاه اصفهان، ايران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v7i2.30060
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/30060
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/729571

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب