نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجواد رضازادهen_US
dc.contributor.authorسیدمحمد علوی نیاen_US
dc.contributor.authorامینه کاویانیen_US
dc.contributor.authorصفدر جباریen_US
dc.contributor.authorرضا گنجیen_US
dc.date.accessioned1399-11-30T21:42:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2021-02-18T21:42:03Z
dc.date.available1399-11-30T21:42:03Zfa_IR
dc.date.available2021-02-18T21:42:03Z
dc.date.issued2014-12-20en_US
dc.date.issued1393-09-29fa_IR
dc.date.submitted2014-09-17en_US
dc.date.submitted1393-06-26fa_IR
dc.identifier.citation(1393). ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها, 2(2), 124-132. doi: 10.22037/meipm.v2i2.7056fa_IR
dc.identifier.issn2345-2455
dc.identifier.issn2383-1901
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v2i2.7056
dc.identifier.urihttps://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/7056
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/729557
dc.description.abstractسابقه و هدف : مرگ و میر و جرح ناشی از تصادفات در كشورهاي جهان سوم اکثراً در ميان عابران پياده، مسافران و موتورسيكلت سواران رخ می‏دهد.رشد هم‎زمان جمعیت جوان کشور و تولید موتور‎سیکلت‎ باعث استفاده افراد زیادی از این وسیله شده است. پژوهش حاضر با هدف تعيين عوامل مرتبط بر تصادفات منجر به جرح و فوت در موتورسواران استان خراسان شمالی در نوروز 1391 انجام شد.مواد و روشها : در این مطالعه توصیفی-مقطعی که از تاریخ 25 اسفند ماه 1390 تا 15 فروردین 1391 به مدت 20 روز به صورت سرشماری انجام گرفت،اطلاعات مورد نظر از طریق چک لیستی گردآوری گردید که شامل 3بخش مشخصات جمعیتی ، مشخصات حادثه و مشخصات حادثه دیده بود. و جهت آنالیز داده‌ها  از نرم افزار SPSS18  استفاده شد.یافته ها : 122 تصادف موتورسوار رخ داد که تمامی رانندگان مرد و 70 مورد (57/9%) از آن‌ها متأهل بودند. میانگین سنی موتورسواران 27/3 با انحراف معیار 10/6 سال بود. 106 موتور سوار (86/9%) فاقد گواهینامه رانندگی بودند و 98/4% نفر از موتورسواران هنگام حادثه کلاه ایمنی نداشتند. بیشترین تصادف با 37/4%در داخل شهر بود. آسیب به اندام‎ها با 53% بیشترین نوع جراحت وارده به موتورسواران بود.2/5% صدمات به سرو گردن باعث مرگ و 64/1% باعث مصدومیت های منجر به بستری گردید. 71/4% از صدمات لگن و تنه، 64/3% صدمات به اندام ها و 58/3% صدمات چندگانه در تصادفات باعث راهی شدن موتورسواران به اتاق عمل گردید.نتیجه گیری: نظارت بیشتر بر استفاده از تجهیزات حفاظتی، دارا بودن گواهینامه رانندگی و دستورالعمل‏هایی جهت ساخت موتورسیکلت هایی با ضریب امنیتی بالا از جمله راهکارهای موثر در کاهش صدمات و تلفات به شمار می‎آیند که توجه بیشتر مسئولین را می‎طلبد.کلید واژه:en_US
dc.format.extent1094
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageEnglish
dc.language.isoen_US
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیfa_IR
dc.relation.ispartofارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌هاfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22037/meipm.v2i2.7056
dc.titleارزیابی عوامل مرتبط با مرگ میر و جراحت در تصادفات موتورسواران در استان خراسان شمالیen_US
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دانشکده پرستاری شیروانen_US
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مرکز تحقیقات بیماری‎های منتقله به وسیله بند‎پایانen_US
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بیمارستان امام علی (ع) بجنوردen_US
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بیمارستان شهدای آشخانهen_US
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایرانen_US
dc.citation.volume2
dc.citation.issue2
dc.citation.spage124
dc.citation.epage132


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد