• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها
    • دوره 2, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی عوامل مرتبط با مرگ میر و جراحت در تصادفات موتورسواران در استان خراسان شمالی

    (ندگان)پدیدآور
    جواد رضازادهسیدمحمد علوی نیاامینه کاویانیصفدر جباریرضا گنجی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.068 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    English
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سابقه و هدف : مرگ و میر و جرح ناشی از تصادفات در كشورهاي جهان سوم اکثراً در ميان عابران پياده، مسافران و موتورسيكلت سواران رخ می‏دهد.رشد هم‎زمان جمعیت جوان کشور و تولید موتور‎سیکلت‎ باعث استفاده افراد زیادی از این وسیله شده است. پژوهش حاضر با هدف تعيين عوامل مرتبط بر تصادفات منجر به جرح و فوت در موتورسواران استان خراسان شمالی در نوروز 1391 انجام شد.مواد و روشها : در این مطالعه توصیفی-مقطعی که از تاریخ 25 اسفند ماه 1390 تا 15 فروردین 1391 به مدت 20 روز به صورت سرشماری انجام گرفت،اطلاعات مورد نظر از طریق چک لیستی گردآوری گردید که شامل 3بخش مشخصات جمعیتی ، مشخصات حادثه و مشخصات حادثه دیده بود. و جهت آنالیز داده‌ها  از نرم افزار SPSS18  استفاده شد.یافته ها : 122 تصادف موتورسوار رخ داد که تمامی رانندگان مرد و 70 مورد (57/9%) از آن‌ها متأهل بودند. میانگین سنی موتورسواران 27/3 با انحراف معیار 10/6 سال بود. 106 موتور سوار (86/9%) فاقد گواهینامه رانندگی بودند و 98/4% نفر از موتورسواران هنگام حادثه کلاه ایمنی نداشتند. بیشترین تصادف با 37/4%در داخل شهر بود. آسیب به اندام‎ها با 53% بیشترین نوع جراحت وارده به موتورسواران بود.2/5% صدمات به سرو گردن باعث مرگ و 64/1% باعث مصدومیت های منجر به بستری گردید. 71/4% از صدمات لگن و تنه، 64/3% صدمات به اندام ها و 58/3% صدمات چندگانه در تصادفات باعث راهی شدن موتورسواران به اتاق عمل گردید.نتیجه گیری: نظارت بیشتر بر استفاده از تجهیزات حفاظتی، دارا بودن گواهینامه رانندگی و دستورالعمل‏هایی جهت ساخت موتورسیکلت هایی با ضریب امنیتی بالا از جمله راهکارهای موثر در کاهش صدمات و تلفات به شمار می‎آیند که توجه بیشتر مسئولین را می‎طلبد.کلید واژه:

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-12-20
    1393-09-29
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دانشکده پرستاری شیروان
    دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، مرکز تحقیقات بیماری‎های منتقله به وسیله بند‎پایان
    دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بیمارستان امام علی (ع) بجنورد
    دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بیمارستان شهدای آشخانه
    دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، بجنورد، ایران

    شاپا
    2345-2455
    2383-1901
    URI
    https://dx.doi.org/10.22037/meipm.v2i2.7056
    https://journals.sbmu.ac.ir/spip/article/view/7056
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/729557

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب